Spis treści
W czym możemy pomóc ?
Czy trzeba płacić setki, tysiące złotych firmom, które zajmują się pozycjonowaniem zawodowo? Nie. I piszę to jako właściciel firmy, który zajmuję się pozycjonowaniem od 2004 roku, czyli już prawie 15 lat. Ty też możesz wypozycjonować swoją stronę samemu, za darmo. Może okazać się, że pewnych kosztów nie unikniesz, ale darmowe pozycjonowanie strony mam tu na myśli, że nie będziesz musiał płacić firmie lub osobie za kompleksowe wykonanie usługi pozycjonowania. Jednak już na starcie muszę napisać, będzie cie to kosztowało dużo czasu i samozaparcia. Będziesz musiał pewne zadania po prostu polubić robić, bez tego osiągnięcie sukcesu przy trochę cięższych frazach będzie praktycznie niemożliwe.
Od czego trzeba zacząć naukę pozycjonowania? Od poznania zagadnienia w sposób teoretyczny, by wypozycjonować stronę musisz nabyć wiedzę z następujących dziedzin:
- seo research
- tworzenie strony
- optymalizacja
- copywriting
- link buliding
Nie oznacza to, że musisz od razu stać się programistą, bardzo wprawionym webmasterem, czy zawodowym copywriterem po dziennikarstwie. Ale jednak pewne podstawy na początku musisz mieć, by przystąpić do działania. Na pewno wraz z postępem efektów pozycjonowania będziesz rozwijać te umiejętności, niewykluczone, że po kilku miesiącach któraś z dziedzin stanie się twoją pasją i faktycznie osiągniesz po pewnym czasie mistrzowski poziom.
Jak zdobyć podstawową wiedzę? Jeżeli chcesz ciąć koszty, po prostu musisz zacząć czytać blogi o tematyce związanej z danym zagadnieniem. Jeżeli pojawią się pytania, zadaj je na forach dyskusyjnych, bądź grupach na Facebooku. Jednak musisz się liczyć z tym, że na niektórych portalach zostaniesz wyśmiany lub nawet wprowadzony w błąd. Jest to niestety bardzo przykre zjawisko, gdy doświadczeni pozycjonerzy, webmasterzy robią sobie po prostu żarty z początkujących. Czasem dobrze jest zadać pytanie do twórcy danego zagadnienia poruszanego na blogu. Jednak jeżeli jest to stary wpis, możesz bardzo długo czekać na odpowiedź lub po prostu nigdy jej nie dostać.
Co warto wiedzieć by wypozycjonować stronę?
SEO Research
- co jest naszym produktem
- czy jest zapotrzebowanie na nasz produkt
- co ludzie wpisują w Google, chcąc znaleźć nasz produkt
- jakich narzędzi używać do doboru słów kluczowych
- jak wybrać optymalne słowa kluczowe do pozycjonowania
Zanim stworzysz stronę lub będziesz optymalizować istniejącą zastanów się co właściwie chcesz robić. Działanie bez przygotowanej strategii może nigdzie cie nie zaprowadzić. Przede wszystkim musisz zestawić informację o tym co oferujesz i co potencjalni twoi klienci szukają. Jeżeli znajdziesz tą część wspólną przyjdzie czas, by wybrać odpowiednie frazy, najlepiej nie rzucać się na te najcięższe, ogólne z dużym ruchem. Wybierz frazy niszowe, łatwe, które na masz realnie szansę wypozycjonować w ciągu kilku miesięcy. Twoje morale urosną i przede wszystkim pozyskasz już pierwszych odwiedzających z naturalnych wyników Google. Później przyjdzie czas na dobór cięższych fraz do pozycjonowania, ale wtedy będziesz już miał opanowaną podstawę SEO.
Tworzenie strony
- co to jest domena internetowa i gdzie ją kupić?
- co to jest hosting i jaki wybrać?
- jak wybrać domenę, która nie była ukarana przez Google?
- jak zainstalować CMS WordPress?
- jak skonfigurować Wodpressa?
- jak zainstalować i skonfigurować szablon WordPressa?
- jakie wybrać wtyczki do Wordpressa?
- jak stworzyć responsywną stronę (pod urządzenia mobilne)?
- jak zabezpieczyć stronę przez włamaniami?
- jak tworzyć kopię zapasowe serwisu?
- jakie błędy mogą zaprzepaścić nasze szanse na wypozycjonowanie strony?
Jeżeli nie masz jeszcze strony, ma to plusy. Możesz czuwać nad wyborem dobrej domeny oraz stabilnego hostingu. Stronę możesz stworzyć na najbardziej polecanym WordPressie, zainstalować przyjazny szablon (responsywny), oraz wgrać wtyczki, które pomogą Ci przy pozycjonowaniu strony. Wraz ze zdobywaniem wiedzy będziesz mógł swoją stronę rozwijać i rozszerzać jej funkcjonalności. Pamiętaj by przyłożyć się do stworzenia strony, nie tylko od strony wizualnej ale też by była przyjazna robotom Google.
Optymalizacja Strony
- jaki tworzyć poprawne TITLE strony?
- jakie meta-tagi są jeszcze ważne i jak je tworzyć?
- jak korzystać z nagłówków H1, H2, H3?
- jak stworzyć linkowanie wewnętrzne?
- jak ustawić przyjazne adresy URL strony?
- jak uniknąć duplikatu treści wewnątrz domeny?
- jakie wtyczki pomogą nam w optymalizacji strony?
- jaką grafikę dodawać na stronę i jak wykorzystać atrybut ALT?
- co poza tekstem i zdjęciami warto wykorzystać na stronie?
- jak wykonać optymalizację szybkości strony na podstawie PageSpeed Insights?
- jakich sztuczek optymalizacyjnych NIE stosować?
Jest to etap, który trzeba cyklicznie powtarzać i dopracowywać. Na starcie powinieneś zapoznać się z elementami jakie należy stosować na stronie i odpowiednio wdrożyć je w szablonie strony. Nie zawsze domyślne ustawienia strony są optymalne. Zadbaj również o poprawne linkowanie wewnątrz podstron, nie indeksuj zbędnych podstron, które mogłyby powodować duplikat. Strona powinna być również optymalizowana pod kątem szybkości działania. Tu najlepiej wykorzystać narzędzie od Google, które zdecydowanie ułatwi sprawę. Każdy z dodawanych tekstów powinien być sprawdzany pod kątem SEO, m.in. jakie znaczniki są użyte oraz czy zdjęcia są poprawnie przygotowane. Zapoznaj się również z technikami optymalizacji black SEO i nie używaj ich, jest to najprostsza droga do wykluczenia z rankingu Google.
Copywriting
- jak tworzyć unikalne treści?
- jak pisać, by inni chętnie nas czytali?
- jakich słów używać w treści strony?
- jak prowadzić bloga firmowego?
- jak długie treści pisać?
- jak umiejętnie wplatać linki w treść wpisów?
- jak często pisać nowe treści na stronę?
- jakich trików używać, by mieć więcej treści na stronie?
Dobrze pisać, czyli tak by wnosić wartość dla odwiedzających, ale też z myślą o robotach Google. Na tym etapie powinieneś mieć dobrze przeprowadzony research i szlifować swoje zdolności pisarskie. Ważne jest, by przygotowywać się do pisania treści. Pamiętaj, że Google lubi długie treści, dlatego zapomnij o wpisach mających 2-3 zdania. Pisać powinieneś regularnie, przełoży się to na budowanie pozycji dla głównych fraz, jak również na budowanie ruchu z długiego ogona, czyli niszowych fraz, na które twoje artykuły będą się wyświetlać wysoko w wynikach wyszukiwarki.
Link buliding
- jak linkować w 2018 roku?
- jak tematyczność linków ma wpływ na pozycjonowanie strony www?
- jaki pozyskiwać linki z blogów?
- jaki pozyskiwać linki z forów?
- jaki pozyskiwać linki z katalogów?
- w jaki sposób pozyskiwać artykuły z linkami za darmo?
- gdzie warto zapłacić za zamieszczenie artykułu z linkiem?
- z jakich innych stron pozyskiwać linki?
- jak zbudować własne zaplecze?
- czy warto współdzielić zaplecze z innymi?
- jak sprawdzić skąd linkuje nasza konkurencja?
- jak sprawić, by inni linkowali do nas?
- skąd NIE pozyskiwać linków?
Pozyskuj wartościowe linki, na początkowych nie skupiaj się na ich dużej ilości. Zazwyczaj te linki, które ciężej jest zdobyć są bardziej wartościowe. Unikaj źródeł linków, na których są już linki do podejrzanych tematyk np. hazard, erotyka. Postaraj się mieć linki tam gdzie twoja konkurencja oraz w serwisach, które są pokrewne tematycznie do twoje strony. Postaraj się stworzyć na tyle ciekawy i wartościowy serwis, by to inni zamieszczali linki do twojej strony. Zbuduj strony, które będą wspierać twoją stronę w walce o najcięższe frazy.
Powyższa kolejność dziedzin nie jest przypadkowa. Bardzo często wielu początkujących, chcąc przyspieszyć pozycjonowanie swojej strony, przechodzi od bardzo szybkiego stworzenia strony do link buliding. Źle dobrane słowa do pozycjonowania oraz nie przygotowana strona, powodują to, że link buliding nie działa. A zbyt agresywne metody pozyskiwania linków mogą przynieść odwrotny efekt od oczekiwanego.
Testuj samodzielnie
Powstało bardzo wiele mitów na temat pozycjonowania, wiele z nich jest do dziś w obiegu. A nawet testy, które ktoś przedstawia czasem mogą być “lekko” podkręcone. Dlatego nie wierz we wszystko co przedstawiają ci inni pozycjonerzy.
Dobrze stworzyć sobie swój własny, mały poligon doświadczalny. Mogą to być serwisy wspomagające pozycjonowanie twojej głównej strony (zaplecze), które będzie poświęcone jakiemuś wycinkowi głównego produktu. Na takich stronach możesz testować bardziej nietypowe rozwiązania. Jeżeli coś budzi twoje zastrzeżenia by wykonać to na twojej głównej stronie – wykonaj to na pomocniczej (zapleczowej). Na pewno podczas intensywnej nauki popełnisz wiele błędów, każdy z pozycjonerów je popełnia. Ważne, by nie odbijały się one na docelowej stronie, którą pozycjonujesz. Pamiętaj również o tym, że właśnie poprzez nietypowe, rzadko spotykane rozwiązania możesz zdobyć przewagę nad konkurencją. Dlatego, nie bój się popełniać błędy! Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej, opiera się właśnie na testowaniu różnych rozwiązań.
Monitorowanie działań
Warto wiedzieć czy zmierzamy w dobrym kierunku. Dlatego warto monitorować pozycje strony w Google za pomocą odpowiednich narzędzi. Jeżeli potrzebujesz darmowego narzędzia do sprawdzania pozycji w Google skorzystaj np. z seo-stat.pl. Daje możliwość sprawdzania za darmo do 20 fraz. Śledząc pozycje strony i zestawiając swoje działania z pozycjami, możesz wyciągnąć wnioski co pomaga w osiąganiu dobrych pozycji, a co nie. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie jest dla cierpliwych, często działania podjęte kilka tygodni, a nawet miesięcy wcześniej przekładają się na pozycje słów kluczowych w przyszłosci.
Podsumowując
Zdobycie odpowiedniej wiedzy, to tak naprawdę odpowiedzenie na pytania powyższej i przepracowanie ich w praktyce. Pytań na pewno pojawi się dużo więcej, ale mając świadomość powyższego materiału do opanowania, będziemy mogli sami podjąć się darmowego pozycjonowania strony internetowej. Jeżeli zaczynasz od zera, daj sobie 3-6 miesięcy na spokojne zgłębianie tematu, nie oczekuj szybkich efektów. Jeżeli masz możliwość zakupić książki, kursy czy wybrać się na szkolenie – skorzystaj z tego. Czasem dobrze przygotowana kompilacja wiedzy z danego zagadnienia sprawi, że mimo wydanych kilkudziesięciu-kilkaset złotych, oszczędzisz wiele godzin błądzenia w internecie. Ważne, by zagadnienia, szczególnie te bardziej kontrowersyjne poznać z kilku perspektyw, niestety nie zawsze to za co nawet zapłacisz będzie w 100% rozwiązaniem twoich wszystkich problemów. Często działania, które u jednej osoby działają, w twoim przypadku mogą już nie być tak skuteczne. Pozycjonowanie strony samemu. to nie jest zdobycie tajemnej wiedzy, tylko zdobycie wiedzy i umiejętności z kilku powiązanych ze sobą dziedzin. Im lepiej je poznasz, tym lepsze efekty osiągać będziesz.
- Pozycjonowanie wizytówki Google Maps - 20 stycznia 2022
- 5 sytuacje, kiedy NIE warto pozycjonować strony internetowej? - 18 stycznia 2022
- Co to jest hosting? Jak wybrać dobry hosting - 12 czerwca 2020
- Pozyskiwanie klientów – 20 porad jak pozyskać klienta - 4 kwietnia 2020
- Artykuły sponsorowane – czym są? Jakie korzyści dają? - 30 grudnia 2019
- Prowadzenie strony internetowej - 20 grudnia 2019
- Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google – plusy i minusy - 12 listopada 2019
- Integracja baselinker + PrestaShop / WordPress WooCommerce - 7 listopada 2019
- Posiadanie profesjonalnej strony internetowej się opłaca! Na co więc jeszcze czekasz? - 19 lutego 2019
- Chcesz pozyskać klienta z Internetu? Sprawdź, jak to zrobić nawet przy ograniczonym budżecie - 12 lutego 2019
Jest to z pewnością bardzo dużo zagadnień do opanowania. Chcąc być skutecznym w marketingu internetowym trzeba poświęcić temu dużo czasu. Niestety pozycjonować, na przyzwoitym poziomie nie nauczymy się w tydzień czy miesiąc.
Nauka pozycjonowania samemu jest na pewno czasochłonna i wymaga dużo cierpliwości. Ja próbowałem nauczyć się pozycjonować przez kilka miesięcy, efekty były dla mnie niezadowalające. Postanowiłem zlecić to firmie i efekty się pojawiły po 5 tygodniach. Dlatego warto przemyśleć na ile mamy czasu, chęci na naukę. Bo jeżeli chcemy tylko ciąć koszty – to możemy się przeliczyć 🙂
Samodzielne pozycjonowanie to przede wwszystkim praca, praca i jeszcze raza praca. Chcesz samemu pozycjonować to znaczy musisz nauczyć się być wembasterem, copywriterem a czasem i programistą. Ja pozycjonowaniem chciałem zająć się już kilka lat temu, straciłem kilka tygodni a efekty były mizerne, niestety trzeba temu poświęcać masę czasu. Ostatecznie zdecydowałem się zapłacić firmie i wbrew pozoorom czas zaoszczędzony na naukę pozycjonowania przeznaczyłem na rozwój biznesu.
Dlatego najlepiej skupić się na tym czym chcemy się zajmowac a nie 1000 różnych biznesów na raz.
Fajny wpis dzięki, któremu systematyzujemy sobie wiedzę o tym co trzeba wiedzieć by skutecznie pozycjonować stronę.
Ja wiem, że długo nie wykorzystywałem potencjału bloga firmowego. Teraz blog firmowy tętni życiem i automatycznie udaje się ściągnąć ludzi z tzw. długiego ogona. Jest to fajna alternatywa w stosunku do pozycjonowania najcięższych fraz, które jakby nie było przy dobrze robionym content marketingu się wbijają na wysokie pozycję. Dzięki za wpis
Czy mając stronę na wix.com mam szansę na top 10
Szanse są zawsze, niestety w cięższych frazach, głównie teoretyczne 🙂 Głównie chodzi o to, czy sobie na starcie będziemy ułatwiać czy utrudniać. W przypadku stron opartych o np. Wordpress, optymalizacja w stosunkowo dużej części w standardzie WordPressa jest załatwiona. Czyli stawiasz stronę i np. już nie musisz się martwić o przekierowaniu z wersji z www na “bez www” lub odwrotnie. System WordPress załatwia to już za Ciebie. I takich aspektów WP rozwiązuje naprawdę dużo, czyli możesz się kompletnie nie znać na optymalizacji, a masz już w pewnym stopniu na start zoptymalizowaną stronę. Niestety większość systemów w chmurze ma tą optymalizację domyślną, dużo gorszą. Czyli na pierwszy strzał – strony dla osób nie związanych z SEO, bardziej ucieszą się z rozwiązań WordPress i odczują przewagę. Drugi etap, znamy się mniej lub więcej… Czytaj więcej »
Ciekawy artykuł. Pokazuje na czym skupić uwagę. Wiadomo nie jes to szybki proces ale model działania jest schematyczny: konstrukcja strony, tagi, treść i linki.
Dobry poradnik, sugeruję napisanie jeszcze krótkiego – a może nawet długiego wyczerpującego poradnika “jak pisać artykuły – by dobrze się pozycjonowały dla seo” – czy jakoś tak 🙂 specjalistą w komponowaniu zdań nie jestem. Nie mogę znaleźć nic konkretnego na ten temat niestety.