Dla osób, które pracują w branży internetowej słowa takie jak hosting, domena, serwer, adres IP czy FTP są oczywiste i zrozumiałe. Wiele razy spotykamy się z sytuacją, gdy pytamy Klienta:

Gdzie ma hosting swojej strony?

I tu następuję niezręczna cisza, bo zapominamy, że terminologia, którą w firmie się posługujemy, nawet kilkadziesiąt razy w ciągu dnia, dla Klienta może być nieznana. Dlatego w dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć, na to często zadawane pytanie: co to jest hosting? Przy okazji poruszę kilka aspektów, związanych z hostingiem, które mogą się przydać przy wyborze firmy hostingowej, jak i w chwili zmiany hostingu.

Czym zatem jest ten hosting?

Jeżeli posiadasz stronę internetową, to najprawdopodobniej składa się ona z wielu plików, w nich są zawarte takie informacje jak teksty, grafika i zdjęcia, które widać na stronie. Taka strona musi być umieszczona na komputerze. Komputer ten musi być z oczywistych powodów cały czas włączony, by nawet ktoś, kto nocą wejdzie na stronę – zobaczył ją. Dlatego jak już się domyślasz, nie może to być twój domowy komputer, który po tym jak skończysz na nim pracować – wyłączasz.

Dlatego też powstały odpowiednie komputery – serwery, które pracują 24 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu. Są one umieszczone w pomieszczeniach zwanych serwerowniami, czyli takie miejsca, które mają prawie zawsze awaryjne zasilanie, oraz kilka źródeł (dostawców) internetu. Celem tego jest minimalizowanie czynników, które wpłynęłyby na ich przestój – czyli np. brak prądu, brak internetu. Dodatkowo serwerownie wyposażone są w klimatyzację, systemy anty-pożarowe, tak by serwery się nie przegrzały, oraz w przypadku spięć, nie uległy zniszczeniu. Sama budowa serwerów jest trochę inna niż naszych domowych komputerów, są one tak stworzone, by były bardziej wytrzymałe na ciągłą pracę.

Potrzebujemy całego serwera, czy tylko trochę miejsca?

Jeżeli póki co wszystko jest zrozumiałe, to dochodzimy do finalnej odpowiedzi – co to jest hosting. Nasza strona najczęściej wymaga niewielkiej przestrzeni, a serwery w serwerowniach to potężne maszyny, dlatego nie potrzebujemy ich całej mocy oraz przestrzeni dyskowej jaką dysponują. W praktyce wykupujemy mały procent miejsca i mocy obliczeniowej takiego komputera – to właśnie nazywamy hostingiem. A firma, która nam tą przestrzeń udostępnia – potocznie możemy nazwać hostingodawcą.

W skrócie:

Hosting to wynajem przestrzeni na serwerach, na której możemy przetrzymywać pliki, najczęściej naszej strony internetowej.

Dlaczego powinniśmy wybrać dobry hosting?

Jeżeli już wiemy co to jest hosting, powinniśmy zastanowić się jaki hosting wybrać, oraz dlaczego wybór dobrego hostingu jest tak ważny. Zacznijmy od tego co już wcześniej napisałem, hosting to miejsce na serwerze, który znajduje się w serwerowni. A serwerownia powinna być odpowiednio przygotowana, no właśnie powinna. Niektóre firmy mogą nie do końca dbać o swoje serwery lub po prostu na tyle ciąć koszty, że nie zapewnią dostatecznie wysokiego standardu działania.

Jakie mogą być efekty słabego hostingu?

Nasza strona może czasami nie działać, bądź działać bardzo wolno. Uwierzcie, że to będzie irytować nie tylko was, ale również osoby próbujące wejść na stronę. A pomyślcie, co w przypadku, gdy macie sklep internetowy i każda minuta jego nie działania, to straty pieniędzy?

Efektów, słabego hostingu może być więcej, wymienię te, z którymi możemy spotkać się najczęściej:

  • strona internetowa może się nie wczytywać
  • strona internetowa może działać bardzo, bardzo wolno
  • może dojść do awarii serwera, czyli w efekcie naszej strony i…
  • … może nie być kopii zapasowych strony, czyli stracimy ją bezpowrotnie
  • może dochodzić do włamań na stronę, przez niezabezpieczony odpowiednio serwer, czyli wykradnięcie, ingerencja w nasze dane
  • może dochodzić do zawirusowania naszej strony przez niezabezpieczony serwer
  • brak kontaktu, bądź bardzo słaby kontakt z obsługą hostingu
  • panel hostingowy, który jest mało funkcjonalny lub ciężki w obsłudze
  • brak możliwości zwiększenia miejsca na serwerze, lub jego wydajności
  • problemy ze zmianą konfiguracji serwera
  • problemy z otrzymaniem faktury (tak też się, to zdarza!)

Co ważne, tego typu problemy mogą bardzo odciągnąć nas od prowadzenia naszej strony i biznesu, zaczniemy niepotrzebnie tracić czas i nerwy na rzeczy, które po prostu powinny działać. Uwierzcie, że nieraz chcąc zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych rocznie, wielu klientów ładuje się na serwery, które są ryzykowne z wielu powyższych powodów.

Jak zatem wybrać dobry hosting?

Jeżeli jesteśmy kompletnymi laikami mamy kilka wyjść:

  1. Skontaktować się ze znajomą osobą, która ma wiedzę i pomoże nam dobrać hosting, który jest dobry i równocześnie spełni nasze oczekiwana.
  2. Jeżeli chcemy wybrać hosting sami, proponowałbym poczytać opinie w internecie o danej firmie. Co ważne warto czytać aktualne opinie, czyli takie z ostatnich kilku tygodni / miesięcy. Niestety czytając opinie firmy sprzed kilku lat, może się okazać, że sytuacja mocno się zmieniła, a średnia ocena firmy jest jeszcze stosunkowo wysoka. W tym wpisie ten punkt postaram się rozwinąć i podzielić moim 15 letnim doświadczeniem z firmami hostingowymi.
  3. Skorzystać z forum internetowego / grupy dyskusyjnej na Facebooku, na której ktoś nam doradzi. Przy czym jest to dość ryzykowne, ponieważ, często w takich miejscach są właściciele i pracownicy firm hostingowych i zaganiają do swoich firm, niekoniecznie dobrej jakości.

Dobry hosting to taki, który…

No właśnie, dobry hosting to znaczy jaki? To pytanie jest bardzo indywidualne, zależy od naszych wymagań i tego co chcemy robić na naszym koncie hostingowym. Jeżeli jesteśmy mało doświadczonymi osobami i po prostu chcemy mieć na niej stronę – to dobrym hostingiem, będzie taki, o którym praktycznie nie myślimy, poza opłaceniem go raz w roku. To jest najczęściej ideał hostingu dla początkujących.

Jednak rozwijając dokładniej temat powinniśmy liczyć, na to, że dobry hosting:

  • sprawi, że nasza strona będzie działać praktycznie cały czas
    (poza zapowiedzianymi pracami konserwacyjnymi, które odbywać się powinny w nocy raz na kilka miesięcy)
  • sprawi, że nasza strona będzie działać szybko
  • będzie oferować obsługę,  pomoc i odpowiadać na nasze pytania
  • będzie posiadać prosty, ale też funkcjonalny panel administracyjny
  • będzie odporny na ataki (na poziomie serwera)
  • będzie korzystny cenowo (cena do jakości)

Na jakie parametry należy zwrócić uwagę wybierając hosting?

  • pojemność hostingu, czyli ile plików będziemy mogli zamieścić na serwerze
  • transfer hostingu, czyli jaki ruch będzie możliwy
  • panel administracyjny, ja osobiście lubię i polecam DirectAdmin
  • ustawienia serwera, zwróćmy uwagę, czy mamy np. PHP7 wymagane już dla większości najnowszych skryptów
  • parametry obciążenia serwera (np. ilość zapytań do bazy danych), różne firmy przyjmują różne kryteria mierzenia obciążenia, niektóre w ogólnej ofercie w ogóle tych parametrów nie określają.

Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Na hostingi oferujące parametry “bez limitu” (pojemność i transfer), za niewielką kwotę. Najczęściej wtedy ograniczeniem mniej lub bardziej prezentowanym w ofercie jest obciążenie serwera lub możliwość wgrania maksymalnej liczby plików. W wielu przypadkach serwery “no limit” okazują się bardzo przeciążone, słabo działające i awaryjne. Nie mówię, że każdy serwer promujący się jako bez limitu, jest zły. Ale najczęściej jest jakiś haczyk w postaci dodatkowych ograniczeń lub awaryjności, kiepskiej jakości usługi.

Jaki hosting wybrać? MOJE PROPOZYCJE:

SEOHost – od 47 zł netto / rocznie.

SmartHostod 99 zł netto / rocznie (rabat -20% po kliknięciu w ten link).

Potrzebujesz pomocy ze stroną lub sklepem internetowym?

Jako firma S 90 oferujemy obsługę i opiekę nad stronami internetowymi. Dzięki naszej ofercie możesz mieć wykupiony hosting u dowolnej firmy, a my zapewnimy by twoja strona miała bieżące aktualizacje oraz na twoje życzenie będziemy dodawać / zmieniać / usuwać treści jakie podeślesz. Dodatkowo dbamy o to, by mieć dodatkowe kopie zapasowe strony, oraz zabezpieczać strony przed groźnymi atakami.

Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie pomogę.