content-marketing
Napisz do nas!

Wielkość ma znaczenie w wielu kwestiach, to samo tyczy się strony internetowej. W tym wpisie jednak nie będę poruszać kwestii związanych z optymalizacją zdjęć i ich ilością. Ten wpis poświęcimy ilości treści jakie znajdują się na naszej stronie. Google już kilka lat temu wskazało nam na co należy zwrócić uwagę, tworząc stronę – powinna posiadać dużo merytorycznej treści.

Rozbudowanie strony możemy podzielić na dwa sposoby:

  • ilość treści znajdującej się na danej podstronie
  • ilość podstron z wartościową treścią w serwisie

Zacznijmy od pierwszego zagadnienia związanego z ilością treści znajdującej się na danej podstronie. Kluczową stroną najczęściej jest strona główna, to do niej z każdej podstrony prowadzą linki. A sama konstrukcja strony głównej powinna dać możliwość przejścia na kluczowe podstrony / kategorie. Poza tym na stronie głównej powinniśmy zawrzeć treści związane z naszymi głównymi frazami, które chcielibyśmy wypozycjonować. Ile powinno być treści na stronie głównej? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Znajdziemy wiele stron, na których są 2-3 zdania, a strona nadal jest na czołowych pozycjach. Jednak trend jest taki, że takie strony powoli tracą w oczach Google. Ja osobiście zalecam by na stronie głównej było minimum 4000 znaków, jest to mniej więcej 1,5 strony tekstu w Wordzie. Są branże, w których średnia liczba znaków dla strony z pierwszej dziesiątki wynosi ponad 25`000, np. na frazę “pozycjonowanie”.

pozycjonowanie-liczba-znakowŚrednia liczba znaków serwisów TOP10, na frazę “pozycjonowanie”
zdjęcie pochodzi z narzędzia: https://app.surferseo.com/

Często można się spotkać z oporem właścicieli strony, których najczęstsze obawy to:

  • nie wiedzą o czym pisać napisać na stronie
  • boją się, że strona będzie się źle prezentować, będzie zbyt długa

Po naszej stronie jest pomóc. Wprawny copywriter jest wstanie napisać ciekawy tekst, praktycznie na każdy, nawet bardzo techniczny temat. I wtedy wyszukiwarka Google będzie “zadowolona” większą ilością treści. Na rozmieszczenie treści jest wiele sposobów np. rozwijane karty, które pozwolą wizualnie zmieścić większą liczbę treści na mniejszym obszarze ekranu.

Co poza treścią warto dodać na stronie?

Treść jest kluczowa dla Google i to na niej powinniśmy się skupić, jednak sama treść dla oglądających najczęściej nie będzie zbytnio zachęcająca, tym bardziej jeżeli to ma być wiele tysięcy znaków. Dlatego warto treść urozmaicać zdjęciami i grafiką. Obecnie bardzo popularne są wszelkiego rodzaju schematy, infografiki. Dobrze przygotowane wizualizację będą w skrócie przedstawiać to co jest zawarte jest w treści. Co jeszcze? W wielu branżach bardzo dobrze sprawdzają się materiały wideo, jeżeli tylko mamy możliwość twórzmy takie materiały. Warto mieć do tego kanał na YouTube i wykorzystać stworzony materiał zarówno na stronie jak i do tworzenia społeczności poza naszą stroną. Na stronie możemy również zamieścić materiały do pobrania np. pdf z ofertą, specyfikacją produktu.

Możesz również pomyśleć, by to użytkownicy tworzyli nam treści na stronie. Jak? Umożliwiając komentowanie treści umieszczonej przez nas. Moderowanie takich treści może być czasochłonne, szczególnie jak mamy popularną stronę, jednak darmowe i unikalne treści są na wagę złota w pozycjonowaniu. W dłuższej perspektywie na pewno tego typu rozwiązanie jest opłacalne.

Jak zwiększmy ilość podstron z wartościową treścią w serwisie?

Jest wiele sprawdzonych sposobów, które są dość uniwersalne i można je zastosować prawie w każdej branży. Ważne by serwis rozbudowywać o wartościowe treści. Czasy gdzie nasz serwis rozbudowywany był o niskiej jakości katalogi stron czy kopię treści z Wikipedii już dawno minęły. Teraz treść powinna być unikalna i wartościowa dla użytkowników. Co to zatem może być?

1. Blog firmowy

Niedawno we wpisie dlaczego warto prowadzić blog firmowy, napisaliśmy wiele czynników, które sprawiają, że powinno się prowadzić taki blog. Jednym z plusów jest właśnie zwiększenie treści podstron naszego serwisu. Blog może mieć charakter luźniejszy niż podstrony ofertowe, dlatego też tworzenie treści powinno być łatwiejsze. Do tego możemy często pisać o tematyce mniej lub bardziej pokrewnej do tej o której jest strona np. o eventach firmowych.

2. Wykonane realizacje

Większość firm, w szczególności usługowych ma możliwość pochwalenia się tym co zrobiło. Dlatego warto przy okazji wykonywania zlecenia dokumentować go zdjęciami, które zawsze są bardzo dobrym elementem realizacji. Do tego warto słownie opisać co zrobiliśmy oraz opisać relację z klientem. Czasem sam klient może taką relację zacząć publikować w mediach społecznościowych lub na swojej stronie, dając nam przy okazji efekt marketingu szeptanego.

3. Szczegółowe informacje o produkcie

Wiele firm ma zakładkę “oferta” a w niej na jednej podstronie wypisane wszystkie usługi, które świadczy. To duży błąd z perspektywy pozycjonowania serwisu pod poszczególne usługi. Jest to jedna z najważniejszych rzeczy jaki przy optymalizacji poruszamy. Bez dobrze przygotowanych podstron, ciężko zdobywać zaufanie Google (które procentuje wysokimi pozycjami), gdy nie mamy z zewnętrznych źródeł (poprzez linki) wskazać, które treści są wartościowe.

Jest to zawsze pole do popisu dla copywriterów, by poznać specyfikę świadczonych usług i napisać na ten temat obszerny tekst. Z własnego doświadczenia zalecałbym teksty produktowe o min. 3500-4000 znaków. W praktyce jeżeli temat jest wdzięczny i mamy zielone światło od właścicieli serwisu, długość tekstu może a nawet powinna być wielokrotnie większa niż wspomniane minimum.

4. Katalog produktów / sklep internetowy

A może w twojej branży masz produkty, które można sprzedać lub chociaż zaprezentować odwiedzającym stronę? Nawet jeżeli nasza główna usługa nie dotyczy produktów na sprzedaż, to może jednak są jakieś drobne produkty, które przy okazji można by było sprzedać. Niekiedy taka sprzedaż drobiazgu może się okazać początkiem dalszego, większego biznesu.

Przykład, mając klub fitnes / siłownie – gdzie produktem jest sprzedaż karnetów. Można pomyśleć o stworzeniu np. sklepiku fitness z zdrowymi przekąskami, batonami energetycznymi itp. Można je zarówno sprzedawać internetowo jak i stacjonarnie. Dzięki stworzeniu sklepu internetowego i odpowiedniemu dodaniu produktów zyskujemy dziesiątki, setki, a może nawet tysiące nowych podstron. Pamiętaj jednak o tym by starać się do każdego produktu dodawać unikalny opis!

Podsumowanie

Koniecznie zadbaj by serwis miał wiele podstron, w szczególności miej na uwadze podstrony, które zawierają pozycjonowane frazy. Na tych podstronach powinniśmy się szczególnie skupić by wyróżniały się na tle pozostałych – ilością i jakością treści. Sam serwis powinien mieć również stały przyrost treści. Najprościej osiągnąć to posiadając bloga firmowy lub dział aktualności. Inne zabieg wspomniane w artykule warto również przetestować w swojej branży. Jeżeli chcesz więcej pomysłów na zwiększenie treści i lepsze efekty w content marketingu – napisz do nas. Razem na pewno znajdziemy dobre rozwiązanie dla twojego biznesu.

Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie pomogę.