zlecę pozycjonowanie
Napisz do nas!

Chcesz zlecić pozycjonowanie? To bardzo dobrze, jest to jedna z najlepszych form reklamy w internecie. Pozycjonowanie strony to poprawa jej pozycji w wynikach naturalnych wyszukiwarki. Odwiedzający wchodząc na stronę przez wynik wyszukiwania w Google nie traktują tego jak klikanie w reklamę. Większość użytkowników wyszukiwarki nie zdaje sobie sprawy, że większość stron będących w pierwszej dziesiątce nie znalazło się tam przez przypadek, tylko zostały na zlecenie wypozycjonowane. Też chcesz osiągnąć taki efekt prawda? Przed zleceniem pozycjonowania dowiedz się kilku kwestii, które zwiększą twoją wiedzę o tej usłudze. Co zatem warto wiedzieć?

1. Formy rozliczenia za zlecenie pozycjonowania

Zlecę pozycjonowanie za jednorazową opłatę

To zdecydowanie jest zły pomysł. Pamiętaj, że konkurencja cały czas inwestuje w pozycjonowanie. Firma, która pozycjonuję twoją konkurencję stale dostaje budżet na rozbudowę treści i pozyskiwanie linków do strony www, a często są to niemałe pieniądze. Jak to może się mieć do jednorazowej opłaty? Nawet jeżeli firma biorąca jednorazową opłatę, osiągnęłaby przyzwoity efekt, co raczej jest mało prawdopodobne, to efekt będzie bardzo krótki. Czemu się tak stanie? Ponieważ, jest pozycjonująca firma jest wstanie po wykonaniu pozycjonowania część działań wycofać – prostym przykładem może być zamieszczenie linków do pozycjonowanej strony, tylko na czas “do osiągnięcia efektów”. Po pobraniu jednorazowej opłaty zapewne linki zostaną ściągnięte, a ich efekt na przestrzeni kilku tygodni odbije się na pozycjach. Czarniejszy scenariusz to spamerskie metody pozycjonowania, które są skutecznie karane przez Google i mimo, że dzięki nim jest możliwość osiągnięcia dobrych efektów w krótkim czasie, są one krótkotrwałe. Co gorsza, strona internetowa która była takimi metodami pozycjonowana, jest już pod ścisłą obserwacją Google i osiągnięcie z nią po raz kolejny wysokich pozycji jest bardzo ciężkie, a niekiedy wręcz niemożliwe.

Zlecę pozycjonowanie w formie abonamentu

Coraz więcej firm pozycjonujących rozlicza się na zasadzie abonamentu. Z jednej strony daje to firmie stały przychód, na bazie którego firma może inwestować w pozycjonowaną stronę, budując content, przygotowując dobre strony, z których będzie linkować. Jest jednak małe “ale”, czy aby na pewno będzie się tak działo? A może po rocznej lub dwuletniej umowie okaże się, że firma praktycznie nic nie zrobiła, mimo pobieranej cyklicznych opłat. Często przesyłane raporty z działań są niejasne, dla osób które zlecają pozycjonowanie, w końcu nie o to chodzi by być ekspertem w każdej dziedzinie. Dlatego wybierając agencję do pozycjonowania na zasadzie abonamentowej warto mieć chociaż wiedzę o tym co będzie zawarte w abonamencie i czy jest to warte ponoszonej opłaty.

Zlecę pozycjonowanie wyłącznie z płatnością za efekt

Jest to zdecydowanie najbezpieczniejsza forma rozliczania dla osoby nie znającej się na pozycjonowaniu. Płacenie firmie pozycjonującej wynagrodzenia opiera się na na płaceniu wyłącznie gdy pozycjonowana strona znajdzie się w pierwszej dziesiątce na wybrane frazy. Taka forma rozliczenia jest dobra dla większości małych i średnich firm, które chcą pozycjonować się na frazy o dość małej konkurencyjności, najczęściej frazy lokalne. Dlaczego to dobry sposób rozliczenia? Ponieważ dość proste frazy, firma pozycjonująca jest wstanie wypozycjonować w krótkim czasie – kilku tygodni do kilku miesięcy. Czyli czas do pierwszej płatność nie jest zbyt długi. Z racji rozliczania się za pierwszą dziesiątkę, firmie pozycjonującej będzie zależeć nie tylko na osiągnięciu szybko dobrych efektów, ale i na ich stałym utrzymywaniu. Każdy spadek pozycji poza pierwszą dziesiątkę, będzie wiązał się z brakiem wynagrodzenia za taki okres.

Zlecę pozycjonowanie w modelu hybrydowym

Model pozycjonowania w formie hybrydowej to połączenie płatności abonamentowej z płatnością za efekt. Ten model jest kompromisem firmy pozycjonującej z interesami klienta. Najczęściej jest stosowany gdy konkurencyjność fraz jest duża, a oczekiwanie na efekty może wynieść kilka-kilkanaście miesięcy. Wtedy, by firma miała możliwości przeznaczyć środki na pozycjonowanie potrzebne jest wsparcie finansowe klienta, który na poczet przyszłych efektów płaci określoną kwotę. Dodatkowa płatność jest też przy osiągnięciu pierwszej dziesiątki, kwota ta powinna być zdecydowanie większa by zachęcić firmę do skutecznego osiągnięcia efektu. Od osiągnięcia pierwszej dziesiątki klient płaci abonament + płatność za efekt, szczególnie ta druga opłata jest istotna, by firma pozycjonująca stale walczyła o utrzymanie się strony klienta w pierwszej dziesiątce wyników.

2. Cena pozycjonowania

W najpopularniejszych modelach rozliczeniowych, czyli z płatnością za efekt, abonament oraz hybryda – kwota pozycjonowania zaczyna się od kilkuset złotych miesięcznie, w przypadku pozycjonowania kilku-kilkunastu fraz lokalnych. Nie ma górnej ceny za usługę pozycjonowania, ponieważ jest ona głównie uzależniona od ilości fraz jaką chcemy zlecić do pozycjonowania, oraz jednostkowej wycenie każdej z fraz. Często możemy się spotkać z tym, że biorąc większą liczbę fraz, możemy liczyć na zmniejszenie jednostkowej ceny za poszczególne frazy.

W naszej firmie jesteśmy wstanie zaoferować pakiet od 10 do kilkunastu fraz (z płatnością za efekt) w kwocie od 600 zł netto/miesięcznie.

3. Czas pozycjonowania strony internetowej

Pozycjonowanie należy traktować jako proces i nie powinno się określać końcowej daty pozycjonowania. Najczęstsze zakończenie umowy na pozycjonowanie będzie się wiązać ze spadkami pozycji. Chcąc potem powrócić, będziemy musieli zlecić pozycjonowanie strony ponownie.

Sam czas osiągnięcia efektów pozycjonowania, czyli pierwszej dziesiątki:

  • pozycjonowanie prostych i lokalnych fraz – czas od kilku tygodni do kilku miesięcy
    przykładowe frazy: salony fryzjerskie Dąbrowa Górnicza, tanie bramy wjazdowe, druk cyfrowy Katowice, dobra restauracja Katowice 
  • pozycjonowanie fraz średniej ciężkości – czas od kilku do kilkunastu miesięcy
    przykładowe frazy: catering Katowice, ogrodzenia Kraków, pożyczki Katowice 
  • pozycjonowanie fraz ciężkich – od kilku miesięcy do kilku lat
    przykładowe frazy: pożyczki online, ogłoszenia motoryzacyjne, projekty domów

Gdy mamy ambitne plany pozycjonowania cięższych fraz zawsze zalecam dobieranie fraz według proporcji 1:3:10. Czyli na każdą ciężką frazę dobierać 3 frazy o średniej trudności i 10 prostych fraz. Dzięki takiemu doborowi fraz już po kilku tygodniach odczujemy efekty pozycjonowania w postaci pierwszych klientów pochodzących z prostych fraz. Dzięki temu będziemy wiedzieli, że pozycjonowanie działa i zmierzamy w dobrym kierunku. Po kilku miesiącach gdy średniej trudności frazy zaczną osiągać czołowe pozycję ponownie zauważymy przyrost klientów. A na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania na najcięższe frazy czasem przyjdzie nam czekać bardzo długo, a wzajemna współpraca z firmą pozycjonującą powinna być na wysokim poziomie.

4. Co będzie potrzebne do pozycjonowania

Gdy jesteśmy już po etapie doboru słów kluczowych i podpisaniu umowy, firma która będzie nas pozycjonować będzie prosić o dostęp do panelu strony oraz o dane do serwera FTP. Jest to jak najbardziej normalne i powinno się firmie udostępnić te dane. Firma pozycjonująca będzie podczas realizacji zlecenia dokonywać zmian kodowych. Będą one najczęściej ciężko mało zauważalne na stronie. Jednak w większości przypadków potrzebne będą również zmiany dotyczące treści strony. Tu z jednej strony firma myśli o dostosowaniu strony do pozycjonowania jak najlepiej się da, po drugiej stronie jest właściciel strony, który bardzo często ma zupełnie inną wizję strony. Przykładowo – posiadanie minimalistycznej liczby informacji na stronie nie jest dobre dla pozycjonowania. Wypracowanie kompromisu będzie kluczowe do późniejszych efektów pozycjonowania. Trzeba mieć na uwadze, że znaczące ograniczanie działań firmy pozycjonującej może skutkować dużym problemem w pozycjonowaniu fraz, szczególnie tyczyć się to będzie cięższych do pozycjonowania fraz.

Podsumowanie

By uniknąć nieporozumień, a przede wszystkim nie wpakować się w niekorzystną umowę na pozycjonowania, warto poświęcić kilka godzin i poczytać jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy klientem, a firmą pozycjonującą. Powyższy artykuł powinien posłużyć jako początek lektury dotyczącej pozycjonowania. Chcesz dowiedzieć się więcej informacji o innych aspektach pozycjonowania np. jak dobrać frazy do pozycjonowania? Pomogę i doradzę. Jeżeli już podpisałeś umowę i teraz wzbudza ona twoje wątpliwości, możesz również skontaktować się ze mną, postaramy się pomóc i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Oczywiście zachęcam również do czytania naszego bloga z poradami.

Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie pomogę.