Rok 2018, to kolejny rok, w którym jeszcze większa grupa osób korzysta z internetu za pomocą smartfonów. Pamiętajmy, że z każdym rokiem, coraz więcej osób wchodzących na nasze strony to osoby, które urodziły się w erze powszechności telefonów i tabletów. Dlatego nieuniknione jest by rynek został opanowany przez użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Czy wiesz, że obecnie w Polsce na 1 mieszkańca przypada ok. 1,31 karty SIM? Coraz większy odsetek osób korzystających z urządzeń mobilnych, powoduje to, że nasze strony www muszą być responsywne.

Co to jest responsywność?

Responsywność – ang. RWD (responsive web design) to poprawne dostosowanie się treści strony do każdej rozdzielczości ekranu. Responsywna strona internetowa poprawnie wyświetli treści na ekranie komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona, tableta, telewizora.  Odpowiednie wyświetlenie strony internetowej to takie, które pozwali przeczytać tekst, zobaczyć zdjęcia bez konieczności powiększania oraz przewijania ekranu w poziomie. Na urządzeniach mobilnych niektóre z elementów np. menu strony mogą są schowane i ukryte pod przyciskiem tzw. hamburger. Schematyczny układ responsywnej strony i jego rozkład na różnego typach urządzeniach można zobaczyć poniżej.

przykład responsywności

 

Ilość internautów w Polsce – 2018 Digital Yearbook dla Polski

W Polsce mamy ponad 38 mieszkańców. Z tego ponad 29 milionów to użytkownicy internetu, to daje nam możliwość dotarcia do 76% osób w Polsce. Natomiast z mediów społecznościowych korzysta w Polsce 17 mln osób, w tym na urządzeniach mobilnych 14 milionów, czyli ponad 80% osób w Polsce przegląda serwisy społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, Youtube na smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym.

internet mobilny Polska - socialmedia

Pełna prezentacja 2018 Digital Yearbook:


Smartfony vs tablety vs PC w Polsce

Według danych pochodzących z serwisu ranking.gemius.com jesteśmy o krok przed przełomowym momentem, kiedy to statystycznie najczęściej naszą stronę będą oglądali odwiedzający na smartfonach. Już teraz odwiedzających nasze strony poprzez urządzenia stacjonarne jak PC, czy laptop nie jest więcej niż 50%, a ta liczba cały czas spada. Moment w którym oglądalność stron poprzez urządzenia mobilne (smartfony i tablety) przekroczyła 50% już nastąpiła – w maju 2018 roku.

urzadzenia-mobilne-vs-pc

Dane z: ranking.gemius.com/pl/ranking/platforms/

 

Są to dane na bardzo dużej próbce danych, trzeba mieć na uwadze, że wiele zależy od branży, w której dany serwis działa. Dla niektórych serwisów, jak chociażby ostatnio stworzona przez nas responsywna strona dot. awaryjnego otwierania samochodów, będzie mieć dużo więcej odwiedzających z urządzeń mobilnych niż inne strony z racji klientów, do których dociera. Rozkład użytkowników ze względu na urządzenia. Poniżej przedstawiam zestawienie dla 3 serwisów, kolejno: branża finansowa, branża meblowa, branża edukacyjna. Jak widać szczególnie w serwisie dotyczącym finansów responsywność strony www jest koniecznością

 

Co ma responsywność do tego?

Posiadasz stronę internetową, która została stworzona kilka lat temu? Zobacz jak wyświetla się na smartfonie, czy statystycznie co druga osoba widzi ją poprawnie? Jeżeli czcionka jest za mała, ekran musisz przewijać na boki, to z pewnością twoja strona nie jest responsywna. Jeżeli masz wątpliwości, czy twoja strona poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych – możesz skorzystać z testera stron stworzonego przez Google, dostępnego pod adresem: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Jeżeli wszystko przebiegnie popranie otrzymasz taki komunikat:

google-mobile-test-ok

Jeżeli tworzysz nową stronę zwróć uwagę, czy będzie spełniać kryteria strony mobilnej. W obecnych czasach tworzenie strony internetowej, która nie jest responsywna to marnowanie pieniędzy. Tym bardziej, że często przebudowa / dostosowanie strony do responsywności może pochłonąć spory budżet, niekiedy zbliżony do stworzenia nowej strony. Dlatego tak ważne jest o dopilnowanie tego aspektu przed rozpoczęciem budowy strony.

 

Responsywność, a widoczność w Google

Na przełomie 2016/2017 roku Google wdrożył oddzielny indeks wyników w Google dla urządzeń mobilnych (źródło). Co to znaczy? Wyniki wyszukiwania na urządzeniach mobilnych różnią się od tych na urządzeniach stacjonarnych. Strony niedostosowane (nieresponsywne) do wyświetlania się na urządzeniach (np. smartfon) straciły swoje pozycję w wyszukiwarce na tego typu urządzeniach. To oznacza, że mając stronę nieresponsywną zauważalnie powinieneś dostrzec mniejszą oglądalność z wyników naturalnych Google. Co za tym idzie, nie docierają do Ciebie potencjalni klienci z urządzeń mobilnych.

Podsumowanie

responsywność stron www

Posiadasz stronę internetową, która nie jest responsywna – koniecznie szybko to zmień, zyskasz nowych użytkowników z urządzeń mobilnych, którzy pokryją wydatek na modernizację lub zmianę strony. Jeżeli dopiero planujesz zlecić tworzenie strony internetowej, koniecznie dopilnuj tego by była responsywna. Jeżeli chcesz mieć pewność, że strona spełni wszystkie kryteria responsywności – zgłoś się do nas, przygotujemy stronę, która będzie przyjazna zarówno dla użytkowników jak i pozytywnie zostanie oceniona przez Google. Napisz do nas!

Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie pomogę.