Dawno, dawno temu kiedyś mapy na stronie internetowej od Google były w pełni darmowe. Przez wiele lat przyzwyczailiśmy się do tego, pomagały w odnalezieniu firmy, pomagały z dojazdem oraz uatrakcyjniały serwis internetowy. Jednak w 2018 roku wszystko się zmieniło, Google zmienił politykę usługi “Google Maps” – największą zmianą był fakt, że stały się usługą płatną. W praktyce działa to w ten sposób, że płacą jedynie Ci którzy mają naprawdę spory ruch na stronie internetowej. Dlaczego? Google dla każdego użytkownika przydziela budżet 200$ miesięcznie, na wykorzystanie w swojej usłudze – a żeby ponieść koszty, mapy na naszej stronie musiałby być wyświetlone przez użytkowników ponad 20 tysięcy w miesiącu Ale każdy kto chce posiadać mapy od Google na swojej stronie, musi stworzyć własny klucz API, który będzie przypisany do naszej karty kredytowej lub debetowej. W ten sposób usługodawca zabezpiecza się, że jeżeli przekroczysz próg – to płacisz.

Czym jest klucz dokładnie API?

Z angielskiego to Application Programming Interface, to ciąg znaków który jest swojego rodzaju identyfikatorem jak tablice rejestracyjne na samochodzie. Klucz ten jest unikalny, przypisany do konkretnego użytkownika.

Typ map, co ile kosztuje?

Google podzielił swoją usługę na kilka kategorii, każda kategoria ma swoją kwotę za użytkowanie. I w zależności co zastosujemy na naszej stronie, oraz jak duży mamy ruch na stronie lub sklepie internetowym – tak szybko zejdzie 200$ które mamy do dyspozycji.

Cennik dzieli się na:

Zakładanie konta w Google

Na początku wszystko co będziemy potrzebować do dostęp do konta Google, skąd je wziąć? Jeżeli posiadanie skrzynkę pocztową na Gmail’u lub posiadacie telefon komórkowy z systemem operacyjnym Android to jest wszystko w porządku. Obie te rzeczy łączy ten sam dostęp, który również przysłuży się do wygenerowania kodu API. Jeżeli jednak gdzieś pod ziemią uchowaliście się i nie macie założonego konta w usługach Google, to musicie szybko nadrobić zaległości pod adresem: https://myaccount.google.com/intro (odszukując i klikając na przycisk „Utwórz konto”).

Procedura zakładania jest prosta, musimy postępować według wskazówek oraz uzupełnić podstawowe pola jak imie, nazwisko, czy użyjecie swój aktualny adres email czy stworzycie nowy specjalnie do zarządzania na przykład mapami.

Jeżeli dane do konta Google już posiadamy, czy to stare czy świeżo założone przechodzimy do faktycznej procedury założenia klucza API w usługach Google.

Konfiguracja usługi Google Cloud Platform

Na początek będąc zalogowanym na powyższe dane, przechodzimy pod adres: https://console.cloud.google.com/. Po przeładowaniu platformy internetowej, pojawi się obszar odpowiedzialny za konfiguracje wstępną o ile jesteście tam pierwszy raz:

Zaznaczamy, że wyrażamy zgodę na warunki korzystania z usług i przechodzimy dalej – jest to konieczne, aby móc kontynuować procedurę generowanie klucza. Po akceptacji, w górnej części ekranu, pojawi się propozycja darmowego okresu próbnego, wykorzystamy go więc:

Plusem wybrania powyższej opcji jest fakt, że wszystkie najważniejsze potrzebne ustawienia są dostępne w jednym miejscu i nie ma potrzeby przeszukiwać panelu Google Cloud Platform. Także klikamy “Aktywuj” i przechodzimy do przedostatniej naszych dzisiejszych starań.

W kroku pierwszym, wybieramy kraj oraz wyrażamy kolejną zgodę:

W kroku drugim, podlegamy weryfikacji tożsamości. Podajemy nasz numer telefonu i przychodzi nam kod potwierdzający:

A w trzecim, najważniejszym korku uzupełniamy wszystkie dane kontaktowe oraz uzupełniamy dane naszej karty kredytowej lub debetowej:

Jeżeli wszystko dobrze uzupełniliśmy, klikamy na “Rozpocznij bezpłatny okres próbny”.

Generowanie klucza API na stronę internetową WordPress

W tym momencie posiadając konto skonfigurowane i jesteśmy na ostatniej prostej skonfigurowania i finalizacji naszych Google Maps. W tej części konfiguracji wybieramy opcję “Mapy”, gdyż z ich powodu tu jesteśmy:

Następnie uruchamiamy interfejsy API:

W ostatnim kroku otrzymujemy nasz klucz interfejsu API, który z łatwością możemy użyć przy tworzeniu map w systemie WordPress lub Prestashop:

I gotowe! 🙂

Zabezpieczenie klucza przed osobami trzecimi

Poruszymy jeszcze kwestie bezpieczeństwa, o którym powinniśmy pamiętać mają wygenerowany klucz API. Pod żadnym pozorem nie udostępniajcie innym osobom, gdyż w momencie przekroczenia wyświetleń o którym pisaliśmy wcześniej, to wy poniesiecie koszty. Wasz klucz sam z siebie również nie wygaśnie, pod warunkiem że rachunek jest rozliczany oraz konto Google nie zostanie usunięte. I co najważniejsze, należy mieć na uwadze że kod wygenerowany można odczytać z waszego kodu serwisu internetowego. Aby się przed tym bronić, należy przypisać klucz API do waszej domeny strony lub sklepu internetowego. Trzeba dbać o własne bezpieczeństwo i domowy budżet.

Podsumowanie

W artykule poruszyliśmy temat funkcjonalności, zastosowania oraz generowania klucza API. Z pewnością jest do rzecz, która przynosi sporo korzyści i warto ją wdrożyć na własny serwis. Poświęcając chwile czasu, w prostu sposób możemy rozbudować o nowe funkcjonalności serwis internetowy. Jeżeli macie jakieś pytania, śmiało piszcie – kontakt@s90.pl

Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.