
Artykuły sponsorowane często mogą nam się kojarzyć jeszcze z prasą papierową. Jednak już od wielu lat temat jest również, a może nawet bardziej popularny w internecie. Na tej formie artykułu sponsorowanego skupimy się w tym wpisie. Postaram się w dość prosty sposób napisać co to jest artykuł sponsorowany, co powinno zawierać się w nim, jaką powinien mieć budowę, oraz co w ogóle nam daje publikacja artykułów sponsorowanych w kontekście reklamy. Szczególnie internetowej.
Czym są artykuły sponsorowane?
Artykuły sponsorowane to pisemna forma reklamy w serwisie internetowym. Opiera się na publikacji zamówionego artykułu zawierającego (najczęściej) tekst, zdjęcia i inne materiały promocyjne np. wideo. Treści na serwis dostarczane są przez osobę zlecającą publikację, jednak niekiedy możemy spotkać się, że redaktorzy serwisu zamieszczającego wpis również go stworzą dla nas. W takich przypadku możemy przesłać szczegółowe wytyczne dotyczące artykułu lub jeżeli chcemy zadbać o jak najbardziej obiektywne podejście, nie dawać merytorycznych wytycznych, a techniczne np. prośbę o zamieszczenie linka w treści kierującego do naszego produktu. Artykuły mogą być opatrzone dodatkowym dopiskiem informujących czytelników, że treść jest treścią sponsorowaną, jednak w wielu serwisach możemy spotkać się z możliwością dodania artykułu bez dodatkowych dopisków.
Co powinien zawierać artykuł sponsorowany?
Treść artykułu sponsorowanego jest w największej mierze uzależniona od tego, gdzie będziemy zamieszczać artykuł. Najlepszym zwyczajem jest zapoznanie się z serwisem, na którym chcemy wykupić publikację, prześledzić dokładnie jakiego typu artykuły są na nim publikowane, oraz do jakich osób trafi nasz artykuł. Po takim rozpoznaniu powinniśmy dopasować treści do grupy docelowej, dodatkowo (o ile wydawca wyraża na to zgodę) powinniśmy dołączyć dodatkowe materiały jak zdjęcia, filmy wideo, infografikę. Trzeba liczyć się z tym, że większość odbiorców nie przeczyta w całości całego artykułu, dlatego dodatkowe materiały jakie w artykule sponsorowanym zamieścimy mają szansę skupić uwagę odbiorców na trochę dłuższy czas. Powinniśmy również dać w możliwie widocznym miejscu link przekierowujący czytelników na naszą stroną, najlepiej na podstronę, która rozszerzy informacje o opisywanym zagadnieniu. Dużo zależy od strategii jaką mamy przyjętą dla danej kampanii. Jedna z popularniejszych metod, to stworzenie na własnej stronie rozszerzonej wersji artykułu. Artykuł sponsorowany ma z kolei poruszać zagadnienia nie w całości, tak by osoba zainteresowana tematem przeszła pogłębić informację już na serwis docelowy.
Jak powinien wyglądać artykuł sponsorowany od strony wizualnej, czyli formatowanie artykułu
Jednym z poważniejszych błędów, to stworzenie tekstu, który jest jednym wielkim blokiem tekstowym. Nie zachęca on do czytania, oraz nie pozwala na pobieżne przeskanowanie tematów poruszanych w nim. Skuteczność takich artykułów jest bardzo niska. Jak zatem powinien być sformatowany dobry artykuł? Powinien/może:
- posiadać zachęcający tytuł
- posiadać nagłówki dla poszczególnych bloków tematycznych w artykule
- posiadać liczne akapity
- posiadać wypunktowania, wyliczenia
- posiadać pogrubione najistotniejsze fragmenty
- posiadać niektóre treści napisane kursywą
- posiadać klasyczną budowę: rozpoczęcie, rozwinięcie, zakończenie
- posiadać odnośniki do powiązanych materiałów (w tym promowanej strony)
Nie znaczy to, że trzeba w tekście używać równocześnie pogrubień, kursywy i np. różnych kolorów. Nie róbmy z tekstu choinki, ale pogrubienie 2-3 fragmentów w tekście powyżej 5000 znaków będzie tym co czytelnicy na pewno docenią. Można to wykorzystać również umieszczając niedaleko pogrubionego tekstu – link do naszej strony. Mając w pamięci, że wiele osób przeczyta tylko nagłówki + pogrubione treści, mamy sporo szansy, że kończąc pogrubiony fragment, czytający kliknie również w link.
Można oczywiście również zlecić napisanie merytorycznego artykułu sponsorowanego. Co istotne – zlecając napisanie treści nam, poza merytorycznym i wizualnym aspektem, nasza firma specjalizuję się w profesjonalnym pozycjonowaniu strony, opartym w głównej mierze o content marketing. Dzięki temu materiały stworzone przez nas, spełniają również wytyczne dotyczące SEO, czyli wykonujemy również optymalizację pod kątem pozycjonowania dla artykułu. Sprawdź copywriting w naszym wykonaniu.
Od strony wizualnej zobaczmy źle i dobrze napisany artykuł sponsorowany:

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?
Jest kilka aspektów, na które powinniśmy zwrócić uwagę szukając portalu, który opublikuje nasz artykuł sponsorowany. Jednym z ważniejszych jest odpowiednie dobranie tematyczne, tak by osoby, które wchodzą na portal były zainteresowane tym, o czym będzie nasza publikacja. Kolejne sprawa, to czy portal jest popularny, warto zamieszczać swoje artykuły na portalach, które są odwiedzane. Do zweryfikowania tego, mogą posłużyć nam statystki np. Google Analytics, o ile wydawca nam je udostępni. Innym sposobem na szacunkowe dane są serwisy takie jak np. Semstorm, Senuto czy dla zagranicznych serwisów Semrush.
Do wyszukiwania miejsc na artykuły sponsorowane mogą posłużyć nam platformy pośredniczące między reklamodawcą, a wydawcą. Do największych w Polsce możemy zaliczyć WhitePress i LinkHouse. Jedna należy zaznaczyć, że w tych serwisach znajdziemy bardzo dużą liczbę serwisów, których cena do jakości jest niewspółmierna. Dlatego warto skonsultować się lub powierzyć zakup artykułów sponsorowanych osobom posiadającym doświadczenie oraz dostęp do dodatkowych narzędzie, które mogą zweryfikować faktyczną jakość serwisów. W naszej firmie pracujemy z klientami by dobyć najlepsze miejsca do publikacji po korzystnej cenie, dysponując nie tylko portalami z powyższych platform.
Szczególnie dobór jakościowych serwisów jest istotny w kontekście pozycjonowania, niekiedy zakup artykułów sponsorowanych (pod SEO) w ilości nawet kilkudziesięciu, kilkuset sztuk, może przynieść niewielkie efekty. Niekiedy lepszą metodą jest wybrać kilkanaście dobrych artykułów i osiągnąć lepszy efekt niższym kosztem. To jednak zadanie, które wymaga szerszej analizy serwisów niż to co dostarczają najczęściej platformy sprzedające publikację.
Podsumowanie, artykuły sponsorowane jako reklama
Artykuły sponsorowane jako forma reklamy sprawdzają się bardzo dobrze, pod warunkiem, że zostaną napisane poprawnie, zostanie odpowiednio przygotowana strona docelowa, do której będzie prowadził link przekierowujący, oraz serwis na którym zamieścimy artykuł będzie wartościowy. Trzy kluczowe korzyści płynące z artykułu sponsorowanego:
- zwiększenie świadomości naszej marki, naszego produktu
- zwiększenie sprzedaży, po bezpośrednim przejściu na stronę i skorzystaniu z usługi/produktu
- zwiększenie widoczności w wyszukiwarce, czyli artykuły sponsorowane pośrednio pomagają w pozycjonowaniu strony
Oczywiście korzyści jest znaczenie więcej, ale od strony marketingowo-sprzedażowej te powinny nam się rzucić w oczy jako pierwsze i pokazać, że dobrze prowadzona kampania content marketingowa potrafi przynieść olbrzymie korzyści.

- 30 pomysłów na media społecznościowe, które każda mała firma powinna wypróbować - 12 lipca 2024
- Pozycjonowanie wizytówki Google Maps - 20 stycznia 2022
- 5 sytuacje, kiedy NIE warto pozycjonować strony internetowej? - 18 stycznia 2022
- Co to jest hosting? Jak wybrać dobry hosting - 12 czerwca 2020
- Pozyskiwanie klientów – 20 porad jak pozyskać klienta - 4 kwietnia 2020
- Artykuły sponsorowane – czym są? Jakie korzyści dają? - 30 grudnia 2019
- Prowadzenie strony internetowej - 20 grudnia 2019
- Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google – plusy i minusy - 12 listopada 2019
- Integracja baselinker + PrestaShop / WordPress WooCommerce - 7 listopada 2019
- Posiadanie profesjonalnej strony internetowej się opłaca! Na co więc jeszcze czekasz? - 19 lutego 2019
Mój biznes zaczął się rozkręcać zaczynając od artykułów sponsorowanych. Teraz już działa praktycznie sam. Poczta pantoflowa robi robote.