bazar-a-pozycjonowanie-od-czego-zalezy-cena
Napisz do nas!

Cena pozycjonowania – od czego zależy? Wszędzie czytamy – konkurencyjność, budżety, umowy, strona internetowa… o co w tym wszystkim chodzi? W dzisiejszym wpisie postaram się w prosty sposób na przykładzie przedstawić, od czego zależy cena pozycjonowania.

By odczarować trochę pozycjonowanie i całą otoczkę dotyczącą pozycjonowania i tego, co trzeba robić by odnosić sukces uproszczę to troszkę. Od razu napiszę, że analogia nie jest jeden do jednego – ale najistotniejsze elementy pasują do siebie i w prosty sposób przedstawią nam, od czego cena zależy.

Zacznijmy od przedstawienia naszego przykładu – sprzedawcy warzyw i owoców Pana Krzysztofa z Katowic. Jest to prężny przedsiębiorca działający lokalnie, który sprzedaje bezpośrednio swoje towary na bazarze i promuje się w dość tradycyjny sposób. Pan Krzysztof i jego biznes posłużą nam jako przykład od czego zależą koszty jego promocji.

Miejsce akcji: lokalny bazar w Katowicach.

Nasz bohater: Pan Krzysztof z Katowic, lokalny sprzedawca owoców i warzyw.

Od czego zależy koszt i skuteczna promocja w biznesie Pana Krzysztofa?

1. Ilość sprzedawców tego samego produktu.

Im więcej na targu będzie sprzedawców tego samego produktu, tym trudniej będzie się wypromować. Jeżeli tylko Pan Krzysztof sprzedawałby na targu jabłka – prawdopodobnie promocja mogłaby się ograniczyć do minimum, bo osoby chcące kupić jabłka i tak kupiłyby u Pana Krzysztofa z braku innych możliwości. Jednak takie przypadki zdarzają się zdecydowanie rzadko. Dlatego zależność kosztów promocji Pana Krzysztofa jest ściśle związana z tym ile będzie miał konkurentów.

Od czego zależy cena pozycjonowania? Tak samo przy pozycjonowaniu – jeżeli dużo firm stara się pozycjonować dany produkt, cena pozycjonowania zapewne będzie wyższa. Wspomnianym bazarem będzie oczywiście wyszukiwarka Google i wyniki w niej prezentowane.

2. Na ile konkurencja stara się wypromować.

Sama ilość konkurentów to nie wszystko. Jeżeli konkurentami będą starsze babcie mające malutki stoliczek rozłożony w kątach bazarku i sprzedające kilka sztuk towaru, nie zagrożą biznesowi Pana Krzysztofa. Nawet jeżeli ilość takich małych konkurentek byłaby duża, prawdopodobnie Pan Krzysztof dysponujący dużym stoiskiem nadal byłby czołowym sprzedawcą. Ale co jeżeli na targowisku pojawi się kilku większych graczy – oferujących podobny towar i mający duże stoisko i inwestują w swoją promocję np. mają piękne stanowisko do sprzedaży, rozwieszone na nim banery reklamowe, a wszystko pod parasolami z ładnym logo. Zapewne będzie to przyciągać uwagę klientów. A Pan Krzysztof by walczyć o klienta będzie musiał zainwestować również więcej pieniędzy by godnie rywalizować z konkurencją.

Od czego zależy cena pozycjonowania? Analogicznie, jeżeli konkurencją promującą się na dane słowa kluczowe są mniejsi gracze, dysponujący ograniczonym budżetem na pozycjonowanie lub wykonują je dorywczo samodzielnie – to nie będzie większego problemu. Koszt zdecydowanie będzie większy, jeżeli na dane słowa kluczowe pojawi się firma, która zainwestuje znaczne środki. Wtedy i my będziemy zmuszeni zwiększyć nakłady finansowe na pozycjonowanie by dorównać konkurencji. Inaczej zostaniemy zepchnięci na dalsze pozycje.

3. Na ile przygotujemy nasze produkty.

Nawet dobrze promowane stoisko nie będą wstanie osiągnąć super sprzedaży, jeżeli nie będzie dobrze przedstawionego towaru. Pomyślmy, że Pan Krzysztof miałby bardzo dobre miejsce na bazarze, ale wszystkie swoje towary pozamykałby w skrzynkach i schował na zapleczu. W zamian powiesił tylko mała karteczkę “sprzedaż warzyw i owoców”.  Prawdopodobnie większość poszłaby do sprzedawców, który mieliby wystawione produkty, opisane z jakiego kraju pochodzą, i za jaką są cenę.

Od czego zależy cena pozycjonowania? Tu, odpowiedzą jest – strona internetowa, oraz to jak przedstawiamy na niej swoje produkty. Jeżeli, na naszej stronie nie będziemy mieli dobrze przedstawionych naszych towarów i usług to również promocja będzie ich bardzo ciężka, a wręcz niemożliwa. W pozycjonowaniu pojawia się jeszcze jeden oglądający naszą stronę – jest to robot Google, czyli narzędzie wyszukiwarki Google, które wchodzi na naszą stronę i ocenia czy na stronie jest dużo i wartościowych informacji o tym, co promujemy. Jeżeli będzie ich mało bądź nie będzie ich wcale – zostaniemy przez Google uznani za takiego nieciekawego sprzedawcę i nasza strona z pewnością będzie nisko w wynikach, a jej pozycjonowanie będzie zdecydowanie droższe. Z pomocą przychodzi optymalizacja strony, czyli takie jej przygotowanie strony by robot Google uznał ją za atrakcyjną i chętnie wyświetlał ją na wysokich pozycjach.

4. Ile produktów zamierzamy promować.

Nasz sprzedawca – Pan Krzysztof, jako jedno z narzędzi do promocji wykorzystuje ulotki. Jaki będzie koszt, gdy będzie w niej promować tylko jeden produkt? Zleci zrobienie zdjęcia promowanemu produktowi, zleci przygotowanie tekstu, który zachęci do kupna i wydrukuje 1000 ulotek jednostronnych. A co w przypadku, gdy zdecyduje się na promocję na ulotce np. 6 produktów? Mimo, że zapłaci za zrobienie zdjęć sześciu produktom, a nie jednemu to zapewne fotograf zrobi je “przy okazji” i dopłata za pozostałe 5 nie będzie już tak duża. Podobnie z kolejnymi tekstami do produktów. Samo wydrukowanie 1000 ulotek, nawet jeżeli Pan Krzysztof dopłaci za wydruk dwustronny to będzie promować 6 produktów zamiast jednego. W efekcie promocja na 1 ulotce 6 produktów będzie w przeliczeniu na jeden produkt tańsze niż promowanie tylko jednego produktu na jednej ulotce.

Od czego zależy cena pozycjonowania? W pozycjonowaniu również występuje efekt skali. Praca przy promocji kilku fraz będzie kosztować jednostkowo więcej niż pozycjonowanie kilkudziesięciu-kilkuset fraz. Przy pewnych działaniach da się optymalizować koszt większej liczby fraz. Efekt skali może nam zapewnić znacznie korzystniejszą cenę pozycjonowania jednostkowo frazy. Dlatego większość firm zaczyna pozycjonowanie od kilku-kilkunastu fraz.

Czyli jaka może być cena pozycjonowania?

Podane kryteria są tymi najważniejszymi, jednak może być ich więcej np. czy dana firma jest obłożona pracą. Dlatego wiele firm ma napisane, że cena pozycjonowania jest np. od 500 zł, jednak i tak by poznać  ostateczną cenę trzeba się skontaktować i przedstawić swój biznes i oczekiwania. W naszej firmie również musimy zadać kilka pytań, przeanalizować powyższe kryteria i dopiero na ich podstawie przedstawić wycenę.

Chcesz dowiedzieć się ile u nas będzie kosztowało Cię pozycjonowanie? Napisz do nas – biuro@s90.pl 

Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie pomogę.