Osoby mające zamiar stworzyć swoją własną stronę internetową na pewno zastanawiają się które rozwiązanie jest lepsze – statyczna strona czy z panelem administracyjnym? Opinii na forach czy w social mediach jest ogrom, każdy poleca przetestowane przez siebie rozwiązanie. Wybór w dużym skrócie polega na wybraniu strony statycznej lub serwisu opartego na systemie wymiany treści – z ang. CMS. Dla osoby która nie zna języków programistycznych taki jak HTML, CSS, PHP czy Java może być dużym wyzwaniem zarządzanie stroną statyczną. Dlaczego? Bo będzie narażona na spore koszty obsługi takiej strony, przez Agencje Reklamowe czy freelancerów – aczkolwiek najczęściej będzie dużo tańsza od strony opartej na systemie WordPress. W kolejnych działach wytłumaczymy sobie oba typy serwisów, wypiszemy sobie ich wady oraz zalety.

Strona statyczna HTML

Strona statyczna HTML

Od tego zaczynaliśmy lata temu, cofając się pamięcią 15 lat wstecz wszystkie strony internetowe były bez paneli administracyjnych, z prostą grafiką serwisu bez zbędnych dodatków. Z czasem strony zaczęły się zmieniać, poza samą wizytówką firmy – stawały się jej reklamą.

Strona oparta na kodzie HTML lub PHP składała się z kilku do kilkunastu plików, najczęściej każdy plik był odpowiedzialny za osobną podstronę. Jak był serwis dobrze przemyślany, to nagłówek ze stopką miały osobne pliki, jak nie to edytując menu należało zmian dokonać we wszystkich plikach z których składała się strona internetowa. Było to uciążliwe i czasochłonne, jednak miało to swoje zalety. Jeżeli mieliśmy dobrze zabezpieczone połączenie FTP z naszym serwerem, to praktycznie byliśmy nieosiągalni dla potencjalnych zagrożeń z zewnątrz. A mowa tutaj o wirusach, które były wykorzystywane przez hakerów do umieszczania niechcianej treści (najczęściej linki) do innych serwisów internetowych – bardzo często z pornografią.

Jednak największą bolączką tego typu serwisów, jest trudność ich obsługi przez osoby nie związane z branżą IT. Prosta zamiana treści na stronie głównej, czy w numeru telefonu w kontakcie stawała się problemem nie do przeskoczenia. Nie wspominam o podmianie grafiki w slider’ze, takową najpierw trzeba było umieścić na serwerze gdzie przechowywaliśmy pliki naszego serwisu. Jak już na wstępie wspominałem, usługi administracji wtedy były drogie. Wymagały doświadczenia, wiedzy oraz czasu, a ten był oraz jest na wagę złota. Kłopotliwe również były funkcjonalności na serwisie, wszystkie trzeba było pisać w językach programowania co potrafiło w zaawansowanych przypadkach generować dodatkowe koszta.

Plusy strony HTML:

  • szybkie wczytywanie serwisu
  • odporna na ataki
  • tania w zakupie

Minusy strony HTML:

  • trudność obsługi
  • konieczność współpracy z zewnętrzną firmą
  • ograniczone możliwości rozwoju serwisu

Strona CMS WordPress

Strona CMS WordPress

Platforma ta powstała w 2003 roku, jako oprogramowanie dla blogów. Jednak od tamtego czasu przeszła ona bardzo dłuuugą drogę. Do 2010 roku mało kto mimo wszystko słyszał o Wordpress’ie, aczkolwiek ten rok był przełomowy. Dziś w 2021 roku, omawiany CMS współtworzy bardzo rozwinięte i dynamiczne strony internetowe. Rozwinięte możliwości, setki modułów, tysiące szablonów. Dzięki czemu na Wordpressie dziś powstają strony korporacji, sklepy internetowe i platformy e-learningowe.

Strona CMS nie wymaga od nas umiejętności programistycznych, nie musimy kończyć studiów informatycznych. Po zalogowaniu do panelu administracyjnego, mamy możliwość łatwej edycji podstron (a w tym treści, obrazków, formularzy kontaktowych). Panel edycji przypomina znany program do edytowania tekstu, przez co zarządzanie treściami jest dziecinnie proste.

Na pewno należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, które w przypadku stron HTML jest bezapelacyjne. Serwis oparty na Wordpress należy odpowiednio zabezpieczyć. Swoim klientom zawsze zalecam moduł zmieniający adres panelu administracyjnego. Ze względu na swoją popularność, system ten jak i inne dostępne na rynku CMS’y narażone są na ataki hakerskie.

Plusy systemu WordPress:

  • ogromne możliwości funkcjonalne
  • proste edytowanie serwisu
  • częste aktualizacje (stale rozwijany)
  • przyjazny pozycjonowaniu

Wady systemu WordPress:

  • podatny na ataki z zewnątrz
  • przy złej konfiguracji może być ociężały

Różnice pomiędzy szablonem indywidualnym, a kupnym

Szukając firmy która podjęła by się stworzenia serwisu, w wycenach na pewno trafią Państwo na dwa sformułowania. Szablon indywidualny oraz gotowy układ treści. Pierwsza opcja wywodzi się jeszcze ze stron HTML, gdzie graficy projektowali wygląd serwisu i ten został przenoszony przez programistę na realia internetowe. Tutaj jest podobnie, z tą różnicą że grafika zostaje dostosowana do CMS’a, dzięki czemu mamy indywidualny wygląd naszego serwisu lub sklepu, oraz proste zarządzanie jego zawartością. To rozwiązanie również bywa droższe w wykonaniu, jest bardziej czasochłonne i wymaga zaangażowania większej liczby osób do projektu.

W przypadku gotowego układu treści, bazujemy na “kombajnie” który możemy dostosować do naszych potrzeb. Moduły te wyposażone są w dziesiątki propozycji wyglądu oraz funkcjonalności których możemy użyć. I to wszystko w bardzo rozsądnej cenie, wiec gdzie jest haczyk? Taki układ posiada wiele możliwości, a z części raczej nie skorzystamy. Jednak podczas wczytywania się serwisu, wszystkiego jego moduły użyte lub nie zostają wczytane przez przeglądarkę. Dlatego takie serwisy mogą się wolniej uruchamiać, oczywiście możemy taki szablon zoptymalizować jak tylko się da.

Decyzję każdy podejmie osobiście, każdy medal ma dwie strony. Z jednej strony indywidualny wygląd i szybkość, z drugiej ogrom możliwości. Co wybieracie? 🙂

Pozycjonowanie stron, którą opcję wybrać

Stworzenie serwisu internetowego to jedno, a reklama w Google to zupełnie inna para kaloszy. Który serwis bardziej się nadaje? Oczywiście z punktu technicznego oba typy nadają się pod pozycjonowanie. Jednak z nastawieniem na Wordpress, ze względu na jego funkcjonalność. Przekierowania URL, optymalizacji serwisu pod wyszukiwarkę Google – pod kątem słów kluczowych do nagłówków, treści, alt’ów grafik czy title dla strony głównej lub podstron. To wszystko dużo prościej zrobić w CMS instalując odpowiedni moduł i dokonując jego konfiguracji. Bardzo dużym atutem są zmienne tytuły podstron, które w stronach statycznych nie są oczywistym elementem. Dlatego, jeżeli mamy wybór… Postawmy na Wordpress’a 🙂

Podsumowanie

W artykule tym poruszyłem dwa podstawowe typy stron z jakimi mamy styczność podczas tworzenia stron internetowych. Jak zauważyliście na pewno, nie ma oczywistego kandydata, wszystko ma swoje plusy i minusy. Jednak technologia idzie do przodu, a z nim systemy zarządzania treścią. A strona statyczna… będzie tam, gdzie była.

Jeżeli jednak mielibyście jakiś problem, piszcie do mnie! Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.