Wizytówka Google Maps

Dlaczego warto by nasza firma miała wizytówkę w Google Maps?

Przede wszystkim, by dodatkowo zwiększyć swoją widoczność w wynikach Google. Mamy 4 główne sposoby by potencjalni klienci nas zobaczyli:

  • widoczność w reklamach Google (nad, pod i po prawej stronie od wyników naturalnych)
  • w wynikach naturalnych, dzięki m.in. pozycjonowaniu strony firmowej
  • w wynikach zaczerpniętych głównie z serwisów ogłoszeniowych/baz firm (np. OLX, Gratka, Oferia)
  • w wynikach Google Maps, nad wynikami naturalnymi i na tym skupimy się w tym artykule

Co trzeba podkreślić, wyniki z Google Maps nie są wyświetlane zawsze. Algorytm Google wyświetla je najczęściej gdy nasze zapytanie jest związane z nazwą danej specjalizacji lub popularną usługą / produktem. Dodatkowym „wyzwalaczem” wizytówek Google jest dopisanie miejscowości do zapytania.

Dwa przykłady, gdzie zobaczymy Mapkę Google z firmami:

Optymalizacja i pozycjonowanie wizytówki w Google Maps – krok po kroku uzupełniamy profil firmy

Kluczowa sprawa, by wypełnić maksymalnie ile się da, jeżeli jakieś pole dotyczy naszej firmy, wypełnijmy je. Jeżeli nie masz odpowiednich zdjęć, zaplanuj ich zrobienie. Poniżej najważniejsze pola, które powinniśmy wypełnić by pozycjonowanie naszej wizytówki w Google Maps było skuteczne:

1. Nazwa firmy

Nazwa firmy pozornie prosta sprawa, niekiedy jednak możemy w nazwie firmy przemycić kluczową frazę, co w dużym stopniu przełoży się na wyświetlanie w wynikach. Jednak nieumiejętne stworzenie takiej nazwy, która będzie słowami kluczowymi będzie potraktowane jako spam.

2. Dane adresowe i kontaktowe, strona www

Dane te powinny być wypełnione zgodnie z prawdą, jeżeli po raz pierwszy tworzysz wizytówkę Google Maps, na ten właśnie adres przyjdzie fizyczna karta z PINem. Ważna jest również strona internetowa. Dzięki niej Google będzie wiedzieć, który wynik naturalny w Google powiązać z wizytówką.

3. Kategoria w wizytówce Google Maps

Warto przeanalizować wybór u konkurencyjnych firm. Nie zawsze jest to co chcielibyśmy wybrać, dlatego wnikliwa analiza wyboru innych może sprawić, że nasz nie będzie odstawać od reszty, która zazwyczaj ma optymalny wybór.

4. Logo i zdjęcia

Ważne by dodać logo oraz zdjęcia. Jeżeli masz możliwość zrób zdjęcia firmy z zewnątrz, wewnątrz, a nawet z drona! W opcjach znajdziesz również dodanie wirtualnego spaceru.

5. Obsługiwany obszar

W przypadku gdy obsługujesz typowo dane miasto lub region wybierz je. Wybieranie większego obszaru „na zapas” może sprawić, że w naszym realnym obszarze nasza wizytówka będzie mniej skuteczna.

6. Produkty i usługi

W zależności, czy sprzedajesz produkty, czy świadczysz usługi – dodaj je. Oczywiście mając i jedno i drugie, dodaj oba. Istotne jest by dodawać również zdjęcia do swoich produktów. Jeżeli masz stałe ceny – dodaj je.

7. Opis firmy

Opis firmy powinien być unikalny, kopiowanie nawet fragmentów np. ze swojej strony internetowej jest złym pomysłem. W treści opisu warto wspomnieć o swoich kluczowych produktach i usługach, na które chcielibyśmy by nasza wizytówka się pojawiała.

8. Inne dane (jak np. godziny otwarcia, formy płatności)

Jeżeli możesz uzupełnić inne dane jak choćby godziny otwarcia – zrób to, im więcej informacji o swojej firmie wypełnisz, tym lepie.

Zaawansowane pozycjonowanie wizytówki Google Maps, czyli działania cykliczne

Dotychczasowe dane, które podaliśmy były minimum jakie powinniśmy zrobić. Można było je zaliczyć do „jednorazowych” lub do rzadszych aktualizacji. Teraz czas na bardziej zaawansowane treści, głównie ze względu na ich cykliczność i pomysł, by robić to z głową i ciekawie. Ale przejdźmy do konkretów.

1. Aktualizacja danych firmowych

Na starcie coś prostego, czyli aktualizacja podstawowych danych. Czyli cykl zmian raczej jest niezbyt częsty, ale raz na kilka miesięcy zobaczmy, czy nasz opis firmy nadal jest aktualny. Google będzie nas zachęcało, byśmy sprawdzali daty otwarcia firmy w przypadku różnych świat – róbmy to, by zawsze mieć aktualne dane.

2. Dodawanie opinii w Google

Nie powinniśmy oczywiście samodzielnie ich dodawać, ale mamy wpływ by zachęcić naszych klientów by je dodawali. Jeżeli masz klientów zadowolonych z twoich produktów, zachęć ich by dodali opinię w twojej wizytówce Google. Przejrzyj również starą bazę zadowolonych klientów, warto się do nich odezwać z prośbą o wsparcie i miłe słowo w opinii. Warto by wystawiane oceny były oczywiście na 5 gwiazdek. W miarę możliwości zachęć ich by dodali również zdjęcia do opinii.

3. Dodawanie wpisów w wizytówkach Google Maps

Google daje możliwość dodawania wpisów w wizytówce Google. Warto dodawać je regularnie i powiązać ze słowami jakie chcemy promować w Google. Dobrym sposobem jest prowadzenie bloga firmowego i wrzucania do wpisów Google „zajawek” do tych artykułów. Tu również dbaj, by tekst był unikalny, a nie kopią wpisu z bloga.

4. Dodawanie zdjęć i filmów do wizytówki Google

Robiliśmy to już na początku, ale porządnie prowadzona wizytówka Google powinna takie zdjęcia dostawać regularnie. Wiadomo, że w niektórych branżach (np. restauracje) jest to prostsze, a mając biuro księgowe ciężej zaskakiwać wciąż nowymi i ciekawymi zdjęciami. Jednak kreatywność się opłaca.

5. Prowadzenie Business Site Google

W ramach wizytówki Google Maps, mamy opcję stworzenia swojej strony w ramach udostępnianej przez Google domeny: business.site. Strona ta będzie uzupełniona danymi wizytówki Google, zdecydujmy się na nią i dopracujmy.

6. Pozycjonowanie firmowej strony www oraz Business Site Google

Ostatnim krokiem jest promowanie naszej strony firmowej oraz strony business.site na innych serwisach. Szczególnie dobrze jest dodać strony do lokalnych i branżowych katalogów firm. Dzięki takim zabiegom wzmocnimy finalnie naszą wizytówkę Google.

Podsumowanie pozycjonowania wizytówki Google Maps

Niezwykle ważne jest jej porządne uzupełnienie, kilka drobnych trików i przemycenie słów kluczowych w jej treści jest dobrym początkiem do zwiększenia widoczności w mapkach Google. Co ważne – dla mniej konkurencyjnych biznesów, w mniejszych miastach już samo wypełnienie wizytówki Google może nam dać wysokie miejsce w mapkach. Jednak jeżeli nasz biznes ma liczną konkurencję, trzeba liczyć się, że to nie wystarczy i pozycjonowanie wizytówki w Google Maps trzeba przenieść na kolejny poziom – czyli działania cykliczne omówione w zaawansowanych działaniach.

+Bonus: oferta pozycjonowania wizytówki w Google Maps

Chcesz powierzyć nam uzupełnienie i prowadzenie wizytówki Google? Skontaktuj się z nami, postaramy się pomóc. Koszt prowadzenia wizytówki jest zależny od branży i zakresu działań, ale wahać się będzie w przedziale 500-1000 zł netto / miesięcznie. W ramach tego możesz liczyć na cykliczne dodawane treści i wdrożenie kilku „trików”, dzięki którym masz szansę być nr jeden w Google Maps.

Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie pomogę.