Jako administrator serwisów internetowych spotykałem się już z różnymi stronami internetowymi. Takimi małymi wizytówkami, gdzie było kilka zakładek, z dużymi stronami internetowymi oraz tymi rozbudowanymi sklepami internetowymi z dużą sprzedażą produktową – które robią spore wrażenie. Bez wątpienia każdy z tych serwisów ma swoją „misję” do wykonania. Gdyż nawet najmniejsza firma powinna mieć przynajmniej prostą stronę www.

Jedno co jest pewne, to każdy serwis powinien działać bezawaryjnie, aby w każdej porze dnia potencjalny klient mógł na niego wejść i sprawdzić interesujące go informację. W przypadku sklepu internetowego bezawaryjność jest jeszcze cenniejsza, gdyż każda chwila zwłoki może kosztować utraconego klienta i dziesiątki złotych.

W dzisiejszych czasach wysokiej konkurencyjności w sieci, mało kto czeka na naprawę serwisu internetowego – aby móc dokonać zakupu. Najczęściej takowy klient poszuka tego samego produktu, lub zbliżonego u konkurencji. Nawet przy działającym serwisie nie jest łatwe zatrzymać klienta, ponieważ darmowa przesyłka lub inne bonifikaty u konkurencji mogą okazać się lepszą ofertą co w konsekwencji prowadzi do jego utraty.

A co dopiero przy awarii, gdzie klient nawet nie może zapoznać się z naszą ofertę. Dlatego należy mieć rękę na pulsie i reagować najszybciej jak się da.

Nie ma nic gorszego jak otrzymywać wiadomości e-mail oraz telefoniczne od klientów z informacją, że próbują dokonać zakupu – ale niestety serwis nie umożliwia tego. Dlaczego dochodzi do takich sytuacji? Możliwe że jest zaplanowane prace administracyjne na serwerowni, oczywiście informację o tym powinniśmy otrzymać z dużym wyprzedzeniem aby się do tego przygotować. Innym powodem może być awaria serwera, lub awaria serwisu internetowego przez niezgodność modułów, wersji PHP czy atak wirusowy – w takich przypadkach dobrze również mieć sukcesywnie wykonywane kopie zapasowe naszego serwisu.

A jeżeli już dojdzie do takiej sytuacji, co wtedy robić? Skontaktuj się jak najszybciej z wsparciem technicznym.

Zewnętrzne narzędzie monitorujące

Obserwację naszego serwisu internetowego najlepiej rozpocząć założenia konta w narzędziu https://uptimerobot.com/. Myślę że na potrzeby obserwacji wystarczy nam w zupełności darmowe konto, które sprawdza funkcjonowanie serwisu co 5 minut. W razie problemów z załadowanie serwisu, system wyśle do nas wiadomość e-mail informującą o problemie oraz wstępną informacją co się dzieje. W panelu mamy również możliwość zamieszczenia więcej niż jednego adresu e-mail. W przypadku SMS’ów należy już wykupić płatne konto.

Wordpress pod kontrolą, czyli monitorowanie stanu witryny przez 24h

Dlaczego polecam coś zewnętrznego, a nie dedykowany moduł do Wordpress’a? Myślę że odpowiedź już padła we wcześniejszym pytaniu – zewnętrzne narzędzia. To jest o tyle dobra opcja, że swoje działanie nie opiera na systemie, który obserwuje. W dużym skrócie chodzi o to, że jak padnie serwis to zewnętrze narzędzie nas poinformuje, a to wewnętrze dopiero gdy serwer ruszy. Czyli zdecydowanie za późno.

Wordpress pod kontrolą, czyli monitorowanie stanu witryny przez 24h

Narzędzie zewnętrze nie informuje nas o wewnętrznych problemach, od tego możemy użyć moduł: https://pl.wordpress.org/plugins/website-monitoring/. Narzędzie zewnętrze informuje nas czy serwis się wczytuje, czy serwer działa. Wiedza takowa pozwala na szybkie skontaktowanie się z administratorem serwisu lub serwera, aby dokonał analizy problemu i wprowadził konieczne zmiany.

Wewnętrzne narzędzie monitorujące

Jedną z aplikacji wewnętrznych monitorujących jest aplikacja „Jetpack”. Instalacji wtyczki dokonujemy z repozytorium w którym dostępne są moduły do pobrania. Jetpack to spore narzędzie, posiada w sobie wiele przydatnych funkcji. Także po zainstalowaniu modułu przechodzimy do aktywacji oraz konfiguracji.

Wordpress pod kontrolą, czyli monitorowanie stanu witryny przez 24h

Nas interesującą jest funkcjonalność monitorująca stan witryny. W panelu ustawień wtyczki użyć przycisku „Konfiguruj”, aby podać adres e-mail osoby która powinna zostać powiadomiona o ewentualnych problemach technicznych z serwisem. I właściwie to wszystko, od teraz serwis jest monitorowany przez moduł.

Wordpress pod kontrolą, czyli monitorowanie stanu witryny przez 24h

Podsumowanie

Życie cały czas uczy, osoby bez kopii zapasowych w przeszłości na pewno dziś już są wybitnie przygotowane na awarie swojego serwisu. Jednak moim zdaniem również dobrze wiedzieć o ewentualnych problemach od razu, a nie od klientów. Jeżeli mielibyście problemy z konfiguracją, zapraszam do kontaktu ze mną.

Jeżeli macie inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron śmiało piszcie do nas.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.