Usługi kurierskie posiadają wiele zalet, ale też jedną podstawową wadę. Nie można odebrać paczki w terminie jaki nam odpowiada, a jedynie wtedy, kiedy kurier do nas podjedzie. Co zmusza nas do ustawienia sobie całego dnia, pod kuriera. Na szczęście wymyślono sprytną alternatywę, która bardzo szybko się przyjęła w społeczności i w bardzo dużym tempie się rozwija. To paczkomaty, usługa która nie tylko posiada wszystkie pozytywne cechy kurierów, ale i dodaje coś od siebie. To niezależność od nikogo, paczka przychodzi szybko z drugiego końca Polski i grzecznie czeka przez 2 dni w paczkomacie aż ją odbierzesz. Drugi plus równie ważny to ceny niższe niż u konkurencji. Brzmi dosłownie przepis na sukces!

Jeżeli jednak ktoś jest dostępny cały dzień w jednej lokalizacji i dla niego dużym plusem jest usługa kurierska, nic nie stoi na przeszkodzie skorzystania z usługi firmy InPost. Firma ta umożliwia również korzystania z usług kurierskich – nawet wtedy kiedy paczka została nadana w paczkomacie. Usługę również można wykorzystać odwrotnie, czyli nadać paczkę u kuriera, w odbiorca sam bez problemu odbierze sobie ją w wyznaczonym przez siebie paczkomacie.

To właśnie ta możliwość dopasowania usługi do własnych potrzeb, dała firmie InPost tak duże zainteresowanie i pozycję lidera na rynku. Sukces firmy również przełożył się na pewne standardy sklepów internetowych – klienci szukają możliwości zakupów swoich wymarzonych produktów, z możliwością wysyłki ich do paczkomatu zlokalizowanego w ich otoczeniu. Także nie ma na co czekać, musimy sprostać oczekiwaniom naszych klientów.

Podpisanie umowy z InPost

Na tym etapie jeszcze nie ma znaczenia z jakiej platformy sprzedażowej korzystacie. Tutaj ważny jest kontakt z działem handlowym Inpostu. Poproszę o wypełnienie prostego formularza zgłoszeniowego i najczęściej w okresie 24 godzin skontaktuje się z Państwem opiekun z firmy Inpost. Przedstawi ofertę, ceny, możliwości.

Ważnym etapem również jest posiadanie tokena API ShipX – który posłuży do połączenia naszej platformy sprzedażowej z serwisem menadżer paczek od firmy Inpost. Firma ta również przygotowała własną instrukcję przedstawiającą generowanie tokenu w ich panelu:

https://inpost.pl/sites/default/files/pdf/instrukcja-konfiguracji-api-shipx.pdf

Posiadając umowę, token API ShipX i wiedzę od konsultanta możemy przystąpić do ostatniego etapu. Konfiguracji naszego sklepu internetowego, w zależności od wykorzystanego silnika sklepu (Prestashop, Shoper, WooCommerce) inny zostanie wykorzystany moduł integracyjny. Poniżej omówimy dwie integracje, dla WooCommerce oraz Prestashop.

Sklep WooCommerce i funkcjonalność paczkomatów

W przypadku WordPress’a z modułem WooCommerce sytuacja jest dość prosta, o ile ma się przygotowane odpowiednie narzędzia. Można próbować z darmowym rozwiązaniem: https://wordpress.org/plugins/woo-inpost/

Jednak z mojego doświadczenia, rozwiązanie to niesie ze sobą szereg problemów i błędów. A co gorsza powyżej wersji 5.4.6 nie jesteśmy w stanie skonfigurować darmowego modułu – a przypomnę, że aktualna wersja sklepu WooCommerce to 5.5.2. Także projekt wygląda na porzucony na tą chwilę, co kieruje nas do drugiego modułu: https://www.wpdesk.pl/sklep/paczkomaty-woocommerce/

Moduł jest płatny, jednak myślę że kwota za którą go otrzymujemy szybko się zwróci. A szereg możliwości jakie oferuje, jest warta swojej ceny. W podstawowym wariancie, już otrzymujemy dla jednej strony:

  • Wszystkie usługi InPost
  • Automatyzacja nadawania przesyłek
  • Wygodne zarządzanie przesyłkami
  • Śledzenie przesyłek
  • Etykiety nadawcze
  • Integracja z Flexible Shipping

Konfiguracja jest bardzo prosta, po zalogowaniu w panelu WP należy uzupełnić moduł danymi od opiekunka, oraz nasze preferencje do co wysyłki paczek.

Zakładam że czytając ten poradnik, potrafisz zainstalować moduł w systemie WP (jeżeli jednak masz z tym problem, w poprzednich poradnikach pokazywałem jak to zrobić, ewentualnie napisz na kontakt@s90.pl). Przy instalacji, moduł poprosi również o zainstalowanie moduły darmowego Flexible Shipping – pozwala na stworzenie dodatkowych wysyłek w koszyku, duża szansa że już macie ten moduł zainstalowany.

Aczkolwiek przechodząc do meritum, ustawienia zakupionej wtyczki powinny wyglądać następująco:

I tak jak widać na powyższym screenie, uzupełniamy kolejno pola:

  • Token
  • Organizacja
  • Domyślny sposób nadania
  • Domyślny paczkomat nadawczy
  • Domyślny rozmiar paczki dla paczkomatów
  • Sposób generowania

Po uzupełnieniu danych, na dole zapisujemy zmiany. Pozostało jeszcze w koszyku umieścić , czyli przechodzimy do WooCommerce > Ustawienia > Wysyłka > Polska > Dodaj metodę wysyłki > Flexible Shipping

Prestashop 1.7 i moduł paczkomatów

W preście konfiguracja wysyłki stopniem zaawansowania jest zbliżona do tego co przerobiliśmy w dziale wyżej.

Jeżeli chodzi o moduł, to z naszej strony mogę polecić płatne rozwiązanie: https://prestadev.pl/pl/111-inpost-paczkomaty-pro.html

Moduł w swojej cenie oferuje:

  • możliwość nadawania przesyłek Allegro Smart (tylko z karty zamówienia)
  • nadawanie przesyłek weekendowych
  • generowanie wielu etykiet do jednego zamówienia
  • wybór paczkomatu bazujący na mapie lub z listy (nie wymaga ma Google gdyż obsługuje również OpenStreet mapy)
  • moduł współpracuje z modułem Allegro od X13 (wymagana najnowsza wersja)
  • moduł współpracuje z systemem Baselinker poprzez API (wymagany dostęp do API Baselinker)
  • współpracuje z nowym API ShipX / w opcjach można wybrać również stare API (login/hasło)
  • moduł nie wymaga dostępów do API InPost-u by tylko zbierać informacje o wybranym paczkomacie
  • szybkie wyszukiwanie paczkomatów
  • obsługa płatności za pobraniem obsługa nadania w paczkomacie
  • nadanie paczki wprost z karty zamówienia
  • obsługa ubezpieczenia paczek (3 zakresy)
  • responsywny design
  • automatyczne uzupełnianie nr przesyłki, oraz wysłanie e-mail z linkiem do śledzenia oraz numerem listu do klienta

Konfiguracja przebiega bardzo szybko i przyjemnie, gdyż mając wszystkie dane od opiekuna w Inpost, możemy przystąpić do konfiguracji modułu. Po instalacji modułu w panelu presty, przechodzimy do Moduły > Module Manager > InPost Paczkomaty Polska Pro > Konfiguruj.

Do konfiguracji mamy kilkanaście zakładek:

  • Dostęp
  • Dane nadawcy
  • Ustawienia mapy
  • Ustawienia położenia
  • Status zamówienia
  • Ustawienia wiadomości do klienta
  • Ustawienia wiadomości zamówienia
  • Ustawienia przesyłki

Po przejściu przez wszystkie zakładki i uzupełnieniu pól nas interesujących pozostała ostatnia kwestia. Podobnie jak w WooCommerce należy nową formę wysyłki umieścić w koszyku dla klienta.

W tym celu przechodzimy szybciutko w panelu administratora do Wysyłka > Przewoźnicy i tworzymy nową wysyłkę zatytułowaną “Paczkomaty InPost”. Po ustawieniu cen i zapisaniu jeszcze tylko na chwilę wracamy do konfiguracji moduły który zakupiliśmy. Musimy w nim ustawić nową wysyłkę jako tą, do obsługi modułu. Czyli jeszcze raz przechodzimy do Moduły > Module Manager > InPost Paczkomaty Polska Pro > Konfiguruj.

W zależności jakie formy wysyłki oferujemy, tą konfigurujemy:

  • Ustawienia przesyłki opłaconej z góry
  • Ustawienia płatność za pobraniem
  • Ustawienia przesyłki opłaconej z góry – Paczka w weekend
  • Ustawienia płatność za pobraniem – Paczka w weekend

Najpopularniejsza to ta opłacona z góry, także na jej przykładzie pokażę konfigurację. Wybieramy ją i ukazują nam się ustawienia:

i to tyle 😀

Podsumowanie

Jak sami widzicie, mając potrzebne dane oraz narzędzia, możemy w łatwy sposób dołożyć nową funkcjonalność do naszego sklepu internetowego. Tą funkcjonalność na pewno doceni sporo potencjalnych klientów, a tym sposobem sami staniemy się atrakcjnym sklepem na rynku.

Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowych, administracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.