Podczas tworzenia strony internetowej lub sklepu internetowego dojdziemy do pewnego momentu, momentu w którym należy podesłać firmie, która tworzy nasz nowy serwis teksty na zakładki i produkty (o ile takie posiadamy na stronie). Oczywiście takowa firma może zaproponować usługi swojego Copywritera, który napisze za nas teksty, a nam podeślą teksty do małej korekty i ostatecznej akceptacji. Jednak w tym artykule skupimy się na wariancie drugim. Napiszemy sami teksty na nasz serwis, opowiemy sobie co powinno się w nim znajdywać na podstronach, jakich błędów unikać i jak napisać dobre teksty pod pozycjonowanie.

Od czego zacząć przygodę z pisaniem tekstów?

Podchodząc do tematu pisania tekstów dla naszych potencjalnych klientów, uważamy że osoba po drugiej stronie ekranu będzie na tyle zainteresowana naszym produktem, że przeczyta wszystko od deski do deski. A to niestety zły tok myślenia, a z tym najlepiej to zapoznają się boty przeglądające naszą stronę internetową. Należy skupić się nad celem strony, do kogo jest skierowana, do jakiej grupy wiekowej. W ten sposób lepiej dobierzesz słownictwo i szybciej trafisz do osoby która czyta Twój tekst. Zachęcam do wypisania sobie podpunktów, takich krótki haseł które chcemy ująć na zakładkach.

Polecam również wypisać sobie pytania, które może Ci zadać ewentualny klient – a poniżej pisać do nich odpowiedzi. Mając najważniejsze punkty, najczęstsze pytania, możemy sformułować na zakładce „O nas” czym się zajmujemy i kim jesteśmy.

Najważniejsze cechy tekstu

W czasach szkolnych pisało się wiele opisów, wypracowań czy rozprawek. Miały one wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. Stopniowo wprowadzało się czytelnika w świat, który stworzyliśmy. Podczas pisania tekstów na stronę internetową zapominamy o tym wszystkim.  Dla potencjalnego klienta najważniejsza jest szybka informacja. Czyli pierwszy akapit w tekście na który spojrzy. Klient będzie wyszukiwać wśród sliderów, certyfikatów, wielu linijek tekstu merytorycznej informacji czym się dokładnie zajmujemy, gdzie się znajdujemy i jakie mamy ceny. Jeżeli powyższe punkty przypadną mu do gustu, wtedy dopiero analizuje bardziej dokładnie naszą stronę internetową.

Kolejną ważna sprawą o której musimy sobie wspomnieć, jest fakt że nasza strona główna mało kiedy jest pierwszą zakładką którą widzi klient. O co chodzi, gdy klient w przeglądarce Google wpisze frazę  np. „meble biurowe Katowice”, to o ile mamy zaindeksowany serwis w wyszukiwarce oraz odpowiednik zapytania w formie podstrony w serwisie  – to wtedy klikając na wynik wyszukiwania osoba zainteresowana przejdzie bezpośrednio do zakładki poświęconej meblom biurowym (a nie na stronę główną). W takim razie czy jest możliwe określenie „okładki” naszej stronie, na którą zakładkę najczęściej klienci wchodzą? Tak, podpinając Google Analytics – jest to narzędzie do monitorowania ruchu oraz zachowania na serwisach internetowych. Narzędzie jest darmowe, dostępne dla każdego posiadającego adres e-mail w Google. Po założeniu konta, otrzymamy kod który należy umieścić w nagłówku naszego serwisu. Jednak wracając do meritum sprawy, dobrze by było aby na każdej zakładce był estetyczny wygląd treści, oraz podstawowa informacja czym zajmuje się twoja firma. Jak również dane kontaktowe oraz mapka dojazdu powinny być widoczne i szybko dostępne.

Teksty SEO, pod pozycjonowanie

No i dopiero tu zaczyna się prawdziwa zabawa, gdyż podczas pierwszego kontaktu z pozycjonerem od razu dowiemy się że na naszej stronie jest albo za mało treści albo są zbyt mało nasycone w frazy na które będziesz pozycjonować swoją stronę.

W rozdziale wyżej pisaliśmy że treść powinna być zwięzła, bo mało kto przeczyta wszystkie teksty od A do Z. I na tym polega cała magia, aby jak najlepiej połączyć obie potrzeby – aby nasza strona była czytelna dla użytkownika oraz wartościową w „oczach” Google. Co to znaczy?

Mając zamiar reklamować stronę internetową lub sklep z produktami w wyszukiwarce Google, należy określić frazy na jakie reklamować serwis – na przykład „meble biurowe Katowice”. Mając frazy, należy stworzyć odpowiedniki ich w formie zakładek (podstron) na stronie internetowej. Musimy zadbać o ciekawe nagłówki, hasła oraz tytuły, które przyciągną internautę do zapoznania się z treścią. Tytuł czy nagłówek powinien być względnie krótki, jednocześnie zawierać słowa kluczowe. W kolejnym etapie należy pamiętać że Google docenia unikatowe treści, więc nigdy pod żadnym pozorem nie kradnijcie treści z innych stron internetowych. Jednak nie stoi nic na przeszkodzie, aby się takowymi inspirować. Aby sprawdzić, czy nie mamy na naszym serwisie plagiatu, możemy użyć narzędzia na stronie plagiarisma.net. Najważniejsze informacje powinny być w pierwszym akapicie, coś na wzór dziennikarstwa. W treściach używanych w mediach, najciekawsze informacje są ujmowane w pierwszej kolejności, a dopiero dalej szczegóły. Dlatego czytając pierwszy akapit, masz ogólny obraz o czym jest dany tekst. To samo jest na stronie internetowej, twoi klienci najpierw chcą stworzyć sobie ogólny obraz twojej firmy – dopiero później będą chcieli poznać więcej szczegółów.

Teksty SEO powinny być bogate w słownictwo i mocno zasycone, aby przekaz był jasny. Nie powinny posiadać błędów gramatycznych, stylistycznych czy interpunkcyjnych. Błędy które zostaną przez bota Google wyłapane będą znakiem, że treści na naszej stronie nie zasługują na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Fraz w zależności od wielkości firmy może być kilka, po kilkadziesiąt. Wszystko zależy od waszego budżetu na reklamę, jakim dysponujecie. Napisane teksty na zakładki, należy nasycić frazami które posiadacie – jednak nie przesadzajcie z nimi. Zaplanuj rozmieszczenie fraz, jeżeli w każdym zdaniu będą znajdywały się słowa kluczowe, to taki tekst będzie się źle czytało (będzie brzmieć sztucznie). I co ważne, nie umieszczajcie słów kluczowych w tekście po przecinku! Spróbujcie osiągnąć kompromis i ograniczyć ich liczbę. Ważnym kryteriów tekstów SEO jest również ich długość. Statystycznie tekst na stronę główną nie powinien mieć mniej niż 2500 tysiąca znaków, opisy kategorii czy podstron powinny posiadać podobną długość.

Podsumowanie

Pisanie tekstów na stronę internetową to nie jest prosta sprawa, bardziej bym je nazwał wyzwaniem. Gdyż biorąc pod uwagę pozycjonowanie, treść powinna być treściwa dla użytkownika i bogata w słownictwo dla algorytmów. A dodatkowo w tym wszystkim jeszcze należy umieszczać frazy w odpowiedniej formie, co dodatkowo utrudnia wszystko. Jeżeli macie sugestie lub pytania napiszcie do mnie – kontakt@s90.pl

Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.