Na wstępie małe wyjaśnienie terminologii, pamiętacie Google AdWords? Jeżeli tak, to nowa nazwa to Google Ads i to musimy zapamiętać. Firma Google zmieniła nazwę swojej usługi kampanii reklamowych w wyszukiwarce internetowej. Zmiana po 18 latach jest dość zaskakująca, aczkolwiek według twórców nazwa została uproszczona, aby pasowała do nowego przejrzystego panelu administracyjnego. W ten sposób produkt jest spójny, oraz co ważne oferuje lepsze wykorzystanie budżetu. Usługa ta nie jest konkurencją usługi pozycjonowania serwisów internetowych, usługa ta wręcz idealnie uzupełnia obie kampanie reklamowe.

Usługa pozycjonowania w porównaniu do kampanii Ads jest opcją długoterminowa, pierwszych wyników możemy się spodziewać najwcześniej po kilku miesiącach – jednak bezustannie musimy dbać o nasze działania reklamowe.

Najprościej przyrównać pozycjonowanie do dbania o kwiat doniczkowy, sukcesywnie przesadzany oraz podlewany będzie pięknie się rozwijał, zapomniany po czasie zwiędnie.

Ads’y w porównaniu do pozycjonowania działają od razu, jednak nie przedłużona kampania też od razu znika – nie pozostawiając po sobie śladu. Musimy o tym pamiętać, aby kampania miała zachowaną ciągłość.

Poniżej screen z panelu poprawnie skonfigurowanej kampanii reklamowej:

Google Ads od podszewki

Nie napisze nic odkrywczego, że Google to w Polsce najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa, korzysta z niej aż 95% internautów. Czy to zawodowo, czy prywatnie z magii zasobów korzystamy przez praktycznie 24h. I tu właśnie jest magia tej usługi, osoby szukające informacji powinny trafiać na serwis przez nas promowany. Prawda?

I tutaj Google oferuję swoją usługę kampanii reklamowej. A gdzie znajdziemy efekty naszej promocji? Przede wszystkim tuż przy wynikach naturalnych w wyszukiwarce, nasza kampania będzie umiejscowiona nad lub pod wyników z małym dopiskiem „Reklama”. Nie należy się przejmować tym dopiskiem, ze względu że bardzo rzadko użytkownicy traktują to jako faktycznie reklamę. Wyniki w tej sekcji również dopasowane są do zapytania użytkownika. Także jeżeli nagłówek ich zainteresuje, na pewno odwiedzą promowaną witrynę. A gdzie jeszcze pojawiają się kampanie? Między innymi na stronach internetowych partnerów Google, oraz w Google Play, w karcie „Zakupy” oraz Mapach Google.

Ile kosztuje reklama w Google Ads?

Usługa ta nie ma stałej kwoty, aby uzyskać pełną kwotę należy stworzyć wycenę, najczęściej takie dane otrzymujemy od osób zajmujących się kampaniami reklamowymi pracujących na przykład w Agencjach Reklamowych. Na cenę składa się wiele czynników i nie da się tego opisać w sposób jednoznaczny. Na pewno wpływ na cenę ma miesięczny budżet oraz koszt obsługi kampanii – a w tym cenę materiałów takich jak treści, grafiki i wideo.

Jednak aby reklama miała sens, warto przeznaczyć na nią budżet zaczynający się od 1000zł w górę. Warto również wspomnieć, że na cenę usługi również ma wpływ branża oraz konkurencyjność jaka w niej jest.

Sam koszt reklamy to jedno, ale jak już skusimy klienta naszą ofertą to musi przejść na przyjazny serwis internetowy. Co to znaczy? Serwis musi być responsywny, aby bez problemu przeglądać go na urządzeniach mobilnych, mieć prostą budowę, przejrzystą formę kontaktu. To wszystko razem pozytywnie wpłynie na relację z potencjalnymi klientami.

Generalnie chodzi o to, aby klienta nie przestraszyć zaraz po tym jak przejdzie z wyników na naszą witrynę. Odstraszyć go nie musi tylko w złej formie strona internetowa, ale również ceny produktów, czy nieintuicyjna obsługa koszyka. W dobie gdzie różne sklepy mają podobne lub te same produkty, klient po prostu zmienia sklep internetowy – gdzie zakup nie wymaga aż tak dużego zachodu.

Google Ads to świetne narzędzie do zachęcania klientów do zakupów u nas, jednak brak konsekwencji działać może wszystko zaprzepaścić.

Tworzenie nowej kampanii reklamowej

Nowy panel dostępny dla klientów jest intuicyjny i mocno zatomatyzowany. Mimo wszystko wymaga od nas małej garści informacji na początku. To co będziemy musieli ustawić na początku to cel kampanii, a do wyboru mamy:

  • Sprzedaż
  • Potencjalni klienci
  • Ruch w witrynie
  • Rozważenie zakupu produktu danej marki
  • Świadomość i zasięg marki
  • Promowanie aplikacji
  • Wizyty w lokalnym sklepie

Kolejnym korkiem będzie wybranie typu kampanii:

  • Sieć wyszukiwania
  • Sieć reklamowa
  • Produktowa
  • Wideo
  • Discovery

Następnymi krokami będzie ustalenie budżetu, który pozwoli na kontrolowanie wydatków – gdyż ustalamy średni budżet dzienny. Jest oczywiście możliwość zmiany tej wartości w przyszłości. W dalszych częściach będzie konieczne ustawienie jeszcze strategii stawek, rozszerzenia do reklam (czyli adresy url, numery telefony czy inne kluczowe informacje). Zbliżając się do końca do ustawienia kampanii potrzebować będziemy jeszcze grupe reklam, dzięki której określimy do kogo będą kierowane reklamy (można je ustalić do grupy docelowej, która np. poszukuje konkretnych przedmiotów). Podobna sytuacja jest w opcji kierowania, gdzie decydujemy do jakich klientów trafia reklama.

Na końcu musimy jeszcze skonfigurować śledzenie działań kampanii reklamowej, czyli konwersje. Pomogą w określeniu słabych punktów kampanii w przyszłości.

Podsumowanie

Google Ads to potężne narzędzie od Google, a stworzenie działającej kampanii jak widać nie jest mocno skomplikowane. Kluczem do sukcesu jest aby kampania nie tyle była działająca – co skuteczna. Złe skonfigurowanie kampanii prowadzi do utraty zainwestowanego budżetu, gdyż nieoptymalnie zostanie wykorzystany. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na odpowiednie dobranie słów kluczowych. Zachęcam do zapoznania się z naszą zakładką: https://www.s90.pl/linki-sponsorowane/.

Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.