
Spis treści
Wstęp
Ostatnio zauważyłem, że w świecie webmasterki dużo zaczęło się mówić o tworzeniu plików PDF na podstawie przeglądanej treści (mowa tu o wpisach blogowych, produktach na sklepie lub innych dostępnych treściach).
Zorientowałem się w temacie i pomimo, że sprawa teoretycznie wydaje się prosta, nie do końca taka jest. Mam na myśli w tym miejscu rozwiązania darmowe do naszego WordPress’a, a do testu przygotowałem trzy moduły:
- PDF Generator for WordPress – Create & Customize PDF for Post, Pages and WooCommerce Products
- WP PDF Generator
- PDF & Print by BestWebSoft – WordPress Posts and Pages PDF Generator Plugin
Efekty jakie nas interesują, to w sposób poprawny wygenerowany plik PDF. Co za tym się kryje? Gdy grafika dodana na przykład we wpisie blogowym zostanie poprawnie przeniesiona, gdy tekst na zakładce będzie pobrany z polskimi znakami. To jest podstawa, a dużym plusem będzie możliwość personalizacji wyglądu pliku PDF.
Platforma testowa, to Wordpress 6.1 z przykładowym wpisem blogowym. Samego procesu modułów nie będę opisywał, myślę że na tym etapie każdy spokojnie sobie z tym poradzi. Skupimy się na zamieszczeniu przycisku generowania plików na podstronie oraz samym jego wyglądzie. Także zaczynajmy!
Moduł 1: PDF Generator for WordPress – Create & Customize PDF for Post, Pages and WooCommerce Products
W pierwszej kolejności, rozpoczynamy konfigurowanie od ustawień modułu:
Przechodzimy w górnym menu, do sekcji „Ustawienia PDF”, gdzie ukażą nam się dodatkowe opcje:
- Wyświetlanie ikon
- Nagłówek
- Body
- Stopka
W pierwszej sekcji mamy do dyspozycji ustawienia wyświetlenia ikony w poście, kolejne zakładki służą kolejno do lekkiego dostosowania pliku PDF do własnych potrzeb. Po zmianach zapisujemy ustawienia i sprawdzamy efekty.
Przycisk generowania plików bez problemu się wyświetlił:
A jak wygląda sam plik PDF? Jeżeli mam anglojęzyczny serwis, to problemu nie będzie. Jednak w przypadku języka polskiego, wypada to dość marnie:
W ustawieniach zmieniałem dostępne czcionki, tylko jedna z dostępnych w darmowej wersji akceptowała polskie znaki. To DejaVU Sans.
Podsumowując moduł ma spore możliwości, tym bardziej że istnieje jego wersja płatna jeszcze bardziej rozbudowana.
Moduł 2: WP PDF Generator
Drugi testowany moduł zaskoczył lekkością działania, ustawienia w panelu administracyjnym są bardzo skromne (w porównaniu do modułu pierwszego)
Bardzo ważne jest też, aby umieścić krótki kod przycisku do pobierania pliku PDF: [wp_objects_pdf] – bez tego nam to nie zadziała.
Na pewno plusem takiego rozwiązania jest fakt, że sami decydujemy co ma być pobierane. Jednak przy dużej ilości wpisów lub produktów może to być kłopotliwe.
Przejdźmy zatem do testów:
Jak widzimy przycisk pojawił się bez problemu, aczkolwiek plik pdf to dosłowny zrzut serwisu internetowego. Treści niestety trochę się rozpadają, a że nie ma dodatkowych opcji konfiguracji, musi zostać jak jest.
Moduł 3: PDF & Print by BestWebSoft – WordPress Posts and Pages PDF Generator Plugin
Trzeci i ostatni moduł z naszej listy, po instalacji przywitał nas dużym zakresem konfiguracji:
Podobnie jak w poprzednim module, możemy zamieścić krótki kod wyświetlający przycisk pobierania plików PDF: [bws_pdfprint display=’pdf’] lub ustawić aby domyślnie pojawił się przycisk:
A jak tym razem prezentuje się plik PDF? Sprawdźmy:
Myślę, że jest całkiem nieźle! Oczywiście moduł jest w wersji darmowej, a mimo wszystko możemy zarządzać nad wyświetlaniem tytułu, daty publikacji oraz grafiki wpisu (oraz jej rozmiarem). Mamy również możliwość edycji czcionek, według naszych predyspozycji.
Podsumowanie
W moim odczuciu najgorzej wypadł moduł 2, natomiast pierwszy oraz trzeci pozwalają na duże modyfikację – a w przypadku wykupienia ich płatnych wersji, na tworzeniu własnych szablonów. Ostatecznie nie będę namawiał który jest lepszy, niech każdy sam zdecyduje 🙂
Jeżeli macie inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowych, administracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron śmiało piszcie do nas.

- Odzyskiwanie strony WordPress po włamaniu – praktyczny plan działania krok po kroku - 16 maja 2025
- Tworzenie prywatnej platformy e-learningowej w WordPressie bez użycia LMS-ów - 16 maja 2025
- WP Compress – oszczędzaj miejsce i przyspiesz stronę dzięki inteligentnej kompresji - 29 kwietnia 2025
- ACF i WooCommerce – rozszerz możliwości swoich produktów - 29 kwietnia 2025
- Rola czcionek w szybkości ładowania strony WordPress – praktyczny przewodnik - 29 marca 2025
- Przewodnik użytkownika: personalizacja, galerie i obrazki wyróżniające w WordPressie – praktyczne wskazówki dla początkujących - 29 marca 2025
- Najlepsze darmowe wtyczki do WordPressa w 2025 roku – które warto zainstalować? - 18 lutego 2025
- Kiedy warto zbudować własny motyw WordPressa zamiast korzystać z gotowego rozwiązania? - 18 lutego 2025
- Testujemy wtyczkę wtyczkę Search & Replace Everything od WPCode - 17 stycznia 2025
- WordPress w Twojej kieszeni – aplikacja „WordPress – Kreator Witryny” - 17 stycznia 2025
Dodaj komentarz