Z dniem 1 stycznia weszła w życie nowa unijna dyrektywa, odnosząca się do promocji produktów w sklepach stacjonarnych oraz portalach e-commerce. Dyrektywa o nazwie „Omnibus” ma za zadanie chronić kupujących przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, szczególnie w okresie wyprzedaży. W jaki sposób? Nowe prawo między innymi nakazuje wyświetlenie przy produktach w promocji najniższej ceny z ostatniego okresu 30 dni.

Natomiast jeżeli produkt w ofercie sklepu jest krócej niż 30 dni, należy w takim przypadku zamieścić kwotę z dnia zamieszczenia produktu w ofercie. Natomiast ciekawostką na pewno jest sytuacja, że sprzedawca nie ma obowiązku wyświetlać trzeciej ceny, gdy nie ogłasza promocji – a jedynie obniża cenę regularną.

Posiadam sklep na Wordpress – co powinienem zrobić?

Każdy właściciel sklepu internetowego powinien w jak najszybszym czasie dostosować się do wymogów, to nie ulega wątpliwości. W zależności od wykorzystywanego oprogramowania, proces ten może być mniej lub bardziej skomplikowany. W przypadku WordPress’a mamy do dyspozycji szereg modułów dodające wymagane zmiany.

Polecane moduły:

Moduły płatne to zawsze pewny wybór, gdyż takowe posiadają w swojej cenie pomoc obsługi technicznej. Dlatego w przypadku problemów z implementacją czy obsługa, zawsze szybko możemy liczyć na ich pomoc. Moduł darmowy to zupełnie inna para kaloszy, gdyż obsługa techniczna może być, ale wcale nie musi – co bardzo często oznacza, że użytkownicy danych rozwiązań w wersji darmowej muszą liczyć się z pewnymi ustępstwami oraz jedynie mogą liczyć na swoją własną pomoc. Dlatego w kolejnym rozdziale, zainstalujemy sobie darmowe rozwiązanie i spróbujemy wyświetlić wymaganą trzecią cenę.

Kopia zapasowa serwisu WordPress

Instalację modułu informującego o najniższej cenie w okresie ostatnich 30 dni, zalecam zacząć od przygotowania kopii zapasowej posiadanego sklepu internetowego.

To bardzo ważny punkt, gdyż jeżeli podczas kopiowania plików lub instalacji modułu dojdzie do błędu, będziecie mogli w szybki sposób przywrócić stan z przed prac. Niestety możliwe problemy zwiększają się proporcjonalnie do ilości modułów już posiadanych, gdyż zdarzają się problemy z kompatybilnością pomiędzy nimi.

Także, jeżeli kwestie bezpieczeństwa mamy zachowane, zaczynajmy!

Instalacja darmowego modułu Dyrektywy Omnibus

Na potrzeby wpisu stworzyłem sobie na szybko testowe środowisko prace, w którym zainstaluje wcześniej wspominany darmowy moduł “Omnibus — pokaż najniższą cenę”. Z opisu modułu możemy dowiedzieć się, że dzięki wtyczce otrzymamy takie funkcjonalności jak zapisywanie cen w module do późniejszego wyświetlenia, dodanie dodatkowych pół w panelu edycji czy możliwość wyświetlenia informacji o elemencie (produkt, kurs itp.).

Przygotowany przeze mnie produkt, przed dodaniem nowej wtyczki prezentuje się następująco:

Dyrektywa Omnibus – co dokładnie oznacza dla naszego sklepu internetowego na WooCommerce?

Powyżej możemy zaobserwować standardowe rozmieszczenie produktu, czyli grafika w lewej kolumnie – a w prawej cena produktu oraz opis. Instalacja moduły Omnibus nie wymaga od nas przeróbek w szablonie oraz zamieszczania dodatkowych shortcode’ów w plikach szablonu. Moduł działa na fabrycznych zmiennych, przez co instalacja wymaganych zmian przebiega bardzo sprawnie oraz bezproblemowo.

Po instalacji modułu w panelu edycji produktu otrzymujemy nowe dodatkowe pola:

Dyrektywa Omnibus – co dokładnie oznacza dla naszego sklepu internetowego na WooCommerce?

Powyższy schemat cen wygląda następująco:

  1. Cena pierwotna 36zł
  2. Cena nowa 50zł
  3. Cena promocyjna 40zł

Dzięki takiemu rozegraniu cen, po zaktualizowaniu produktu na stronie wizualnej otrzymamy następujący efekt:

Dyrektywa Omnibus – co dokładnie oznacza dla naszego sklepu internetowego na WooCommerce?

Jak widać, cała operacja przebiegła bez problemów i efekt finalny jest jak najbardziej zadawalający.

Podsumowanie

Unijna dyrektywa jednych bardzo cieszy, drugich niekoniecznie. Na pewno nowe rozwiązanie należy wprowadzić na własnych sklepach internetowych, gdyż kara za naruszenie przepisów sięga aż 20 tyś zł, nakładana jest przez wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej.

Jeżeli macie inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron śmiało piszcie do nas.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.