W dzisiejszych czasach reklama w telewizji publicznej, w Internecie, czy nawet w aplikacji mobilnej nikogo już nie dziwi. I nic w tym dziwnego, bo wszyscy już dawno zdążyliśmy się do nich przyzwyczaić. Reklamy w głównej mierze promują konkretny produkt lub usługę danej firmy z konkretnej branży, a celem tego działania jest zwiększyć potencjalne grono zainteresowanych klientów.

Reklamy same w sobie również mają różne oblicza, potrafią być delikatne i przydatne, oraz co ostatnio jest zdecydowanie częstsze, być mocno natarczywe. Wiele osób przez takie działania marketingowców, traktuje je jako coś zbędnego i niepotrzebnego, czasami wręcz domagając się usunięcia reklam – całkowicie z danego serwisu internetowego czy aplikacji (to samo jest w streamingu wideo). Jednak takie osoby zapominają o drugiej stronie medalu, że dzięki tej reklamie prawdopodobnie korzystają z aplikacji lub streamingu za darmo, ewentualnie w bardzo korzystnej cenie. Jeżeli w danej sytuacji przerzucić wszystkie koszta na użytkownika, to ceny byłby zupełnie inne. Nikomu się to nie opłaca, dlatego jako twórcy i odbiorcy musimy iść na pewne kompromisy.

Skąd wzięły się reklamy w Internecie?

Reklamy w sieci pojawiły się niedługo po tym jak Internet został udostępniony dla każdego, czyli w 1994 roku. Na samym początku istnienia w latach 70tych pierwsze kroki Internetu zostały ukierunkowane jedynie ku wymiany poczty elektronicznej, czyli podstawowych informacji. Śmiało można powiedzieć, że była to bardziej rozwinięta forma radiowa – gdyż schemat działań był podobny do tej dobrze znanej, jedynie forma się zmieniła.

Osoby zajmujące się zawodowo marketingiem w latach 90, musiały dostrzec w tym ogromny potencjał. Nową formę dotarcia do klienta indywidualnego oraz jak również klienta biznesowego. Pierwszą reklamą był obrazek w formacie GIF z hasłem „Kliknąłeś tutaj?”. Baner ten przenosił bezpośrednio do oferty firmy telekomunikacyjnej i odniósł fenomenalny sukces. Co druga osoba kliknęła w niego, z powodu zaciekawienia co znajduje się pod przyciskiem z drugiej strony. Porównując te dane z dzisiejszymi realiami, to jest jak niespełniony sen. Dziś na 1000 wyświetleń, baner zostanie kliknięty zaledwie 2 razy! Dlatego ten typ reklamy przechodzi do historii, forma ta jest po prostu nieopłacalna.

Co nam da Google Adsense?

Jeżeli posiadacie popularny serwis internetowy, może to być forum, blog czy sklep internetowy na pewno rozważaliście wsparcie budżetu serwisu (czyli waszego) od sponsorów czy reklam widniejących na niej. Biorąc pod uwagę roczne utrzymanie serwera, domeny oraz koszty administracji serwisu dochodzimy do wniosku że wymaga to pewnego zastrzyku gotówki.

I tutaj właśnie puka do naszych drzwi Google Adsense – który umożliwi w prosty sposób zarabiania pieniędzy na naszej stronie internetowej. Rozwiązanie jest to o tyle dobre, że zaimplementowanie rozwiązania i obsługa jest bardzo proste. Po założeniu konta i rejestracji domeny w serwisie, otrzymamy kod, który należy umieścić w plikach naszego serwisu. I tyle.

Plusy z tytuły umieszczenia reklam:

  • dostosowane do urządzeń mobilnych
  • prosta konfiguracja
  • wybór tematyki wyświetlanych reklam

A ile zarobimy? Wszystko oczywiście zależy od ruchu na naszym serwisie, aczkolwiek minimalnym próg wypłaty to 300zł. Jednak nie jest to zbyt łatwe, gdyż nie każdego użytkownika zachęcimy do kliknięcia. Druga kwestia że spora część użytkowników wykorzystuje w swoich przeglądarkach AdBlock’i – które uniemożliwiają wyświetlanie zamontowanych reklam.

Zakładanie konta w usłudze Google AdSense

Jednak jakbyście chcieli się skusić, tak jak w przypadku omawianego we wcześniejszym artykule generowania klucza API Google Maps, należy posiadać konto Google – czyli tak naprawdę to takie konto Gmail’owe lub konto na które macie zalogowanego waszego smartfona.

Zacznijmy od wejścia na stronę: https://www.google.com/intl/pl_pl/adsense/start/ i kliknijmy “Wypróbuj“:

Kolejny krokiem jest uzupełnienie podstawowych danych:

Po poprawnym uzupełnieniu przeniesie nas serwis internetowy do głównego panelu Google AdSense, a w nim na stronie głównej będą wypisane kroki. Najważniejszym z nich jest umieszczenie w nagłówku naszego serwisu internetowego prostego kodu:

Finalizacje łączenia systemu ze stroną zakończymy naciskając przycisk “Poproś o sprawdzenie”.

Jeżeli jednak mamy problemy z edycją kodową plików, możemy skorzystać z wtyczki “Site Kit by Google”: https://wordpress.org/plugins/google-site-kit/

Jakie wtyczki użyć do wyświetlana reklam w Wordpress?

Tego teoretycznie nie musimy robić, jak wstawiliśmy powyższy kod. Jeżeli jednak mamy problemy ze wstawieniem fragmentu kodu, lub po prostu nie mamy możliwości ze względu na brak dostępu poprzez FTP. W takiej sytuacji możemy wesprzeć się dostępnymi modułami. Warto skorzystać z wtyczki Site Kit by Google, która mocno uprości konfigurowanie płatnych reklam na naszej stronie.

Szczegółowa instrukcja znajduje się pod adresem:  https://support.google.com/adsense/answer/7527509?hl=pl

Podsumowanie

Podsumowując reklama to złożony temat, na który składa się wiele zmiennych. Sama strategia reklamy, strona internetowa i oferta powinna być zachęcająca oraz spójna. Narzędzie omawiane posiada spore możliwości, a używane z głową – zaowocują sporymi korzyściami.  Google AdSense może zreperować zszargany budżet na utrzymanie serwisu. Jeżeli mielibyście problem z zwrotem inwestycji, jako agencja reklamowa chętnie udzielimy pomocy.

Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.