W poprzednich artykułach sporo sobie opowiedzieliśmy odnośnie tworzenia oraz zarządzania stroną opartą na systemie CMS WordPress. Ostatnio analizując o czym jeszcze mogę wspomnieć na blogu, doznałem małego olśnienia. Naprawdę mało było o tematyce komentarzy użytkowników, przecież jak wchodzimy w social media oraz media to na pewno pojawią się opinie odnośnie naszej firmy. No i jak sobie z tym wszystkim radzić? Także czas start!

Opinie w Internecie, dobro czy zło?

W zdecydowanej większości przypadków, to sama radość – ponieważ to oznacza że nasza firma prosperuje, nie brakuje nam klientów. Jednak dobra reklama i to za mało, aby utrzyma się na rynku. Nasz produkt również musi być wysokich lotów. I nie pisze tego bez przekonania, w dzisiejszych czasach każdy handlowiec oraz przedsiębiorca zorientowany jest jak duża konkurencja jest w praktycznie każdej dziedzinie życia. Oznacza to tyle, że bardzo mało jest miejsca na ewentualne błędy oraz porażki. Aż 9 na 10 konsumentów czyta recenzje firm i produktów w Internecie, a 86 proc. kieruje się nimi przy dokonywaniu wyborów zakupowych. Tak duża skala tego zjawiska, sprawiła że posiadając sklep internetowy lub stronę informacyjną – martwimy się nie tylko małą ilością dobrych opinie, a przede wszystkim pojawieniem się tej złej. A ta prędzej czy później się pojawi, bo nie da się wszystkim dogodzić. Zawsze się znajdzie ten rozczarowany klient…

Mam negatywne komentarze, co zrobić?

Podstawowym pytaniem teraz jest w dlaczego dostaliśmy taką opinię, oraz w którym miejscu są te komentarze, gdyż od tego zależy jak szybko uporamy się z problemem. W odpowiedzi na pierwsze pytanie musicie sami zrobić rachunek sumienia, co poszło nie tak że klient ma takie zdanie o was, wyciągnąć wnioski i zrobić wszystko aby sytuacja się nie powtórzyła. Ponieważ jeżeli tendencja ta zostanie, wszyscy klienci uciekną do konkurencji.

W drugiej kwestii, musimy namierzyć miejsce negatywnego komentarzu – jeżeli jest bezpośrednio na naszej stronie, możemy go nawet usunąć. I śladu nie będzie, chociaż nie jest to najbardziej obiektywna i uczciwa strategia. Moim zdaniem dużo lepiej nie jest go usuwać, a jedynie ustosunkować się do zarzutów. Wyjaśnić sytuacje i przyznać się do ewentualnych błędów. Przyszłych klientów na pewno bardziej się spodoba taka reakcja, niż info na necie że firma usuwa negatywne komentarze.  Nawet jeżeli myślisz że większość pozytywnych przykryje te negatywne, to błąd. Wyszukując firmy w Internecie, osoby zainteresowane filtrują komentarze od negatywnych aby przekonać się czego można się spodziewać po firmie i jak reagują na zarzuty.

Właśnie, komentarze w Internecie. Również możemy mieć takowe, a tych – nie da się już usunąć, a przynajmniej Google mocno tu utrudnia. Jest to zabieg, aby opinia była jak najbardziej wiarygodna, a nie jedynie manipulowana przez firmę. No niestety, jeżeli mamy 100 pozytywnych komentarzy w Google, a 5 negatywnych to ta piątka będzie najczęściej czytana. Google usuwa opinie jedynie te które nie spełniają jego regulaminu, czy obraźliwe, wulgarne itd.

Oczywiście od każdej decyzji można się odwoływać, aczkolwiek należy się mocno przygotować do takowych negocjacji. Jeżeli nie czujemy się na siłach, to są firmy które pomagają w toczeniu tych „wojen”.

Usuwanie komentarzy w systemie CMS WordPress

Aby usunąć niechciane komentarze w naszym WordPress’ie należy zalogować się do panelu administratora i przejść do sekcji „Komentarze”. Po przeładowaniu lista komentarzy będzie przypominać inne zakładki takie jak wpisy czy strony.

Aby usunąć komentarz, należy najechać na wybrany komentarz i wybrać jedną z opcji: „Oznacz jako spam” lub „Usuń”. Pierwsza opcja usunie komentarz, oraz przyblokuje autora – druga jedynie usunie niechciany wpis.

Inne powody zadbania o dobrą renomę firmy

Jakie inne powody możemy jeszcze mieć, aby dbać o dobre imię firmy? Niby banalne pytanie, gdyż dobra marka niesie ze sobą mocną sprzedaż. Aczkolwiek szanowana marka niesie ze sobą sporo nowych kontrahentów, partnerów biznesów i co najważniejsze pracowników. Nikt nie chce pracować z problematycznym pracodawcą. Szczególnie ten proceder można zauważyć na portalu GoWork, gdzie każdy może zostawić komentarz o firmie nawet nie pracując w niej. Oczywiście nad wszystkim można pracować, aczkolwiek pamiętajcie że możecie posiadać 100 pozytywnych komentarzy lub opinii, a 10 negatywnych szybko to przykryje. Jest to typowa zasada „Czarnej owcy”, tzn że jak masz przed sobą stado składające się z samych białych owiec, to jedynie zwrócisz uwagę na tą jedną czarną…

Podsumowanie

W tym artykule przedstawiliśmy sobie zagadnienie związane z opiniami użytkowników związanych z naszą firmą lub stroną. W sieci dużo łatwiej wyrażać własną opinię, będąc anonimowym. Na szczęście o ile opinia jest bezpodstawna można z tym walczyć, w innym przypadku należy zrobić rachunek sumienia. Jeżeli jednak mieliście z czymś problem, lub po prostu macie jakieś pytanie to śmiało piszcie do mnie na kontakt@s90.pl.

Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowychadministracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

Mateusz Adamski

Mateusz Adamski

Frontend Developer, Specjalista SEO. Od 2009 roku zajmuję się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych. Od 2012 roku specjalizuję się w tworzeniu stron i sklepów internetowych opartych na systemach CMS WordPress oraz Prestashop. Posiadam dobrą znajomość HTML5, CSS3, Bootstrap. Dysponuję również dużym doświadczeniem z programami Adobe Photoshop, Dreamweaver oraz CorelDRAW. Prywatnie jestem dużym fanem fotografii oraz motoryzacji. Od 2013 roku udzielam się jako klubowicz oraz moderator ogólnopolskiego klubu motoryzacyjnego. Masz jakieś pytania? Napisz do nas.