
Spis treści
Wstęp
Wstęp
Przeglądając zakątki Internetu, często zauważam sporo pytań odnośnie sprzedaży produktów we własnym sklepie internetowym. Pytań jest naprawdę sporo, od podstawowych na jakich platformach sprzedawać, czy jaką strategie marketingową przyjąć – po bardziej techniczne: jak skonfigurować sprzedawany produkt już w konkretnym systemie CMS?
Jako wieloletni pracownik Agencji Reklamowej, mogę zwrócić uwagę na pewne kwestie. Aby wykorzystywany przez was sklep internetowy, spełniał pewne wymagania:
- był w języku polskim
- posiadał intuicyjny panel zarządzania treścią
- obsługiwał popularne formy płatności
- był przystosowany pod działania SEO (przyjazne linki czy zmienne tytuły)
- posiadał możliwość logowania poprzez Facebook
- oferował responsywność (dostosowany do urządzeń mobilnych)
Podstawy sprzedaży w Internecie
Wypisane punkty powyżej nie gwarantują sukcesu, ale dają pewien start. Start dość mocny, bo jeżeli nasz sklep będzie prosty w obsłudze, zagwarantuje szybkie założenie konta, obsłuży ulubioną platformę płatności i będzie dostępny na telefonie… To obiecuje że klient na pewno zastanowi się nad zakupem produktu u Ciebie (o ile ostatecznie cena względem konkurencji go nie odstraszy). Ale właśnie… za nim zakupi produkt, w jakiś sposób musi trafić do sklepu. Przez Google, przez Facebook, a może ulotka na mieście? Właśnie, reklama to bardzo ważny aspekt! Wiele osób traktuje ją jako koszt, ale to jest inwestycja która się zwróci. Także za nim odrzucicie pomysł z reklamą, przemyślcie… czy możecie sobie na to pozwolić. Podając przykłady, załóżmy że macie biznes samochodowy – a dokłądnie myjnie ręczną detailingową. Wynajęliście lokal, kupiliście sprzęt, zainwestowaliście w swoje umiejętności oraz zatrudniliście osobę do pomocy, a przed lokalem postawiliście szyld reklamowy. Rano przychodzicie do pracy, gotowi i… nikogo nie ma. Wiedzą o was wasi znajomi, oraz znajomi znajomych – jak również sąsiedzi lokalu w którym otworzyliście myjnie. I na pewno z czasem ktoś skorzysta z waszych osób, ale czy to zapewni wam przetrwanie? Potencjalny klient szukający myjni, nie jeździ dziś od ulicy, do ulicy i szuka zakładu. Potencjalny klient mówi „Ok Google” i prosi aby poprowadził go do najbliższej myjni. Ewentualnie wyszukuję frazę „myjnia detailingowa” w Google lub Google Maps. Na Facebook’u nie szuka się firm, tam szuka się opinii o konkretnej firmie – jak już wiemy o jej istnieniu.
Ten prosty przykład myjni samochodowej, pokazuje pewien sposób działania dzisiejszego klienta. I może być analogią do prowadzenia sklepu internetowego. Pamiętajcie, że konkurencja jest dziś bardzo duża, klienci kupują nie tylko wybierając odpowiednią kwotę za towar. Sam zakup musi być też bezproblemowy, ponieważ jeżeli wyjdzie jakiś problem… To klient nie będzie dzwonił i pytał co może z tym zrobić. Otworzy w nowej zakładce kolejny sklep internetowy o podobnej tematyce i tam dokona zakupu.
Jaką platformę sklepu internetowego e-commerce wybrać?
Platform popularnych i godnych uwagi mam tak naprawdę 4 najpopularniejsze.
Czołową czwórkę tworzą:
- Shoper
- Prestashop
- WooCommerce
- Magento
Sugerowane działania które przytoczę w tym rozdziale, oraz porady są oparte na doświadczeniu jakie wyciągnąłem z pracy nad tworzeniem sklepów internetowych, czy ich administracją. Także zacznijmy sobie od kilku słów o każdej z platform.
Shoper, platforma sklepu internetowego stworzona przez nasz polski zespół. Silnik stworzony jest na zamkniętej licencji, co oznacza że większych zmian mogą dokonywać jedynie twórcy. Sklep przystosowany jest wstępnie pod pozycjonowanie, posiada wbudowane narzędzia. Dla osób które chcą mieć serwis na własnym serwerze, zasmuci fakt że nie ma możliwości pobrania plików sklepu. Shoper jest dostępny jedynie w wersji z hostingiem.
Prestashop, bardzo popularna platforma sklepu internetowego. Stworzona na licencji open-source, czyli na darmowym silniku. Pliki platformy możemy za darmo pobrać z oficjalnej strony, a dzięki swojej licencji posiada bardzo duży wybór modułów oraz wtyczek – dodając kolejne funkcjonalności. Serwis przystosowany pod pozycjonowanie, obsłuży duży asortyment sklepu stacjonarnego, posiada częste aktualizacje.
WooCoomerce, tak po prawdzie jest to duży dodatek do platformy WordPress’a (wielokrotnie opisywanego na tym blogu). Sam WordPress, jak i jego rozszerzenie WooCoomerce są oparte na darmowej licencji – dzięki czemu tak samo jak w przypadku Prestashop – mamy dostępną dużą gamę dodatków i modyfikacji. Platforma wręcz stworzona z myślą o marketingu oraz pozycjonowaniu w Google.
Magento, duża platforma również wykorzystująca licencje open-source. Najmniej popularna z całej czwórki, jednak nie jest pozbawiona zalet. W podstawowy sposób umożliwia konfigurację produktów pod kątem SEO. Oferuje również spory wachlarz wtyczek oraz szablonów graficznych. Posiada spore grono swoich fanów.
Czytelnicy śledzący wcześniejsze artykuły, na pewno już po części wiedzą, że osobiście swoim klientom polecam wybór między platformą Prestashop, a WooCommerce. Czy wybór jest oczywisty pomiędzy nimi? Nie. Wyboru dokonujemy pod konkretne wymagania realizowanego projektu, wszystko zależy od ilości produktów, możliwości ich konfiguracji przez klienta, oraz czy klient chce mieć typowy sklep internetowy czy jedynie funkcjonalność sklepu. Ważnym pytaniem jest również czego oczekuje przede wszystkim od platformy którą wdrożymy (np. możliwości edycji statusów, faktur, mailingu czy synchronizacji z serwisem kasy fiskalnej?)
W dalszej części wrócimy do pytania z początku artykułu, odpowiemy sobie na pytanie jak dodać produkt do świeżo stworzonej platformy. Nie zawsze osoba lub firma która stworzyła dla nas serwis przeszkoliła nas z jego obsługi. Także zaczynamy!
Jak dać produkt w Prestashop 1.7?
W pierwszej kolejności należy zalogować się do panelu administracyjnego oraz przejść do sekcji z produktami. Za nim zaczniemy dodawać produkty, należy stworzyć odpowiednie kategorie w panelu. Aby dodać nową, wybieramy w panelu Katalog > Kategorie, a następnie „Dodaj nową kategorię” i następnie uzupełniamy tytuł, opis oraz jej miejsce w drzewie kategorii. Po wykonaniu tych czynności klikamy na Zapisz. Nowa kategoria jest dodana w serwisie, oraz jest gotowa do dodawania do niej produktów.
Po poprawnym stworzeniu kategorii, należy czas dodać towar. W tym celu wybieramy w panelu administracyjnym Katalog > Produkty, a następnie “NOWY PRODUKT” z prawej strony.
Po przeładowaniu serwisu, wypełniamy pola jakie widzimy w zakładce Ustawienia podstawowe takie jak:
- Nazwa produktu
- Zdjęcia produktu
- Cena
- Kategorie
- Opis oraz Podsumowanie
Następnie przechodzimy do kolejnych kart takich jak “Ilość” czy “Wysyłka”. Aczkolwiek jeżeli dodatkowych kart nie uzupełnimy, to zastosowane zostaną domyślne wartości. Najważniejsze są ustawienia podstawowe.
Dodanie produktu finalizujemy poprzez przestawienie produktu z Offline na Online, a następnie na kliknięcie przycisku ZAPISZ
Jak dodać produkt w WooCommerce?
Kolejność zachowamy zbliżoną z tą przy dodawaniu produktów w Prestashop. Zaczniemy od zalogowania się, dodania kategorii a następnie dopiero produkt.
Także działamy!
Po zalogowaniu się, widzimy stronę powitalną, czyli “Kokpit”. Znajdują się na niej „skróty” najważniejszych elementów serwisu internetowego.
Dodawanie kategorii odbywa się w Produkty > Kategorie i następnie uzupełniamy Nazwę oraz Opis. Po wykonaniu tych czynności klikamy na Doda nową kategorię.
Po wybraniu z lewej belki Produkty, widzimy dodane produkty w sklepie. Mamy możliwość ich sortowania po kategorii czy stanie magazynowym. Aby wejść do edycji produktu, należy kliknąć na jego nazwę. Aby dodać nowy produkt, należy wybrać w panelu WP Produkty > Dodaj nowy i następnie uzupełniać kolejne pola: tytuł, długi opis, krótki opis, warianty, brand, kategorię, zdjęcie oraz galerię.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól, klikamy w “Opublikuj”. Aby przejść do zamówień od naszych klientów w przyszłości, należy z lewej belki wybrać opcję WooCommerce > Zamówienia.
Podsumowanie
W artykule tym poruszyliśmy tematy związane z sprzedażą, jaką dużą wpływ na nią ma reklama w Internecie. Jak również przedstawiliśmy sobie najpopularniejsze platformy sklepów internetowych. Dla dwóch nawet przedstawiliśmy sobie sposób dodania produktów do bazy danych. Jeżeli macie jakieś pytania, śmiało piszcie – kontakt@s90.pl
Jeżeli macie jeszcze inne pytania odnośnie tworzenia stron internetowych, administracji stron internetowych lub pozycjonowaniem stron to również śmiało pytajcie.

- Odzyskiwanie strony WordPress po włamaniu – praktyczny plan działania krok po kroku - 16 maja 2025
- Tworzenie prywatnej platformy e-learningowej w WordPressie bez użycia LMS-ów - 16 maja 2025
- WP Compress – oszczędzaj miejsce i przyspiesz stronę dzięki inteligentnej kompresji - 29 kwietnia 2025
- ACF i WooCommerce – rozszerz możliwości swoich produktów - 29 kwietnia 2025
- Rola czcionek w szybkości ładowania strony WordPress – praktyczny przewodnik - 29 marca 2025
- Przewodnik użytkownika: personalizacja, galerie i obrazki wyróżniające w WordPressie – praktyczne wskazówki dla początkujących - 29 marca 2025
- Najlepsze darmowe wtyczki do WordPressa w 2025 roku – które warto zainstalować? - 18 lutego 2025
- Kiedy warto zbudować własny motyw WordPressa zamiast korzystać z gotowego rozwiązania? - 18 lutego 2025
- Testujemy wtyczkę wtyczkę Search & Replace Everything od WPCode - 17 stycznia 2025
- WordPress w Twojej kieszeni – aplikacja „WordPress – Kreator Witryny” - 17 stycznia 2025
Dodaj komentarz