Chcesz pozyskać klienta z Internetu? Sprawdź, jak to zrobić nawet przy ograniczonym budżecie

//Chcesz pozyskać klienta z Internetu? Sprawdź, jak to zrobić nawet przy ograniczonym budżecie
pozyskiwanie-klientow-z-neta

Tort reklamy internetowej z roku na rok zyskuje kolejne piętro i już dziś na sam jego widok marketerom cieknie ślinka. Nic dziwnego, skoro według bardzo ostrożnych szacunków polskie firmy na promocję online tylko w 2019 roku wydadzą ponad 5 miliardów złotych. Duże pieniądze są nierozerwalnie związane z dużymi oczekiwaniami. Reklama internetowa pod względem efektywności dawno prześcignęła radiową czy prasową, bijąc się już tylko z telewizyjną – tę ostatnią dystansuje jednak tym, że jest dostępna dla praktycznie każdego przedsiębiorcy. Także dla Ciebie. Skoro trafiłeś na ten artykuł, to oznacza, że szukasz sposobów na pozyskanie klienta z Internetu. Poświęć kilka minut na lekturę i poznaj najbardziej zyskowne metody.

Profesjonalna strona internetowa

Zaczniemy od banału, ale obserwując „poczynania” niektórych firm dochodzimy do wniosku, że posiadanie profesjonalnej strony internetowej nie dla każdego przedsiębiorcy jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać.

Wbij sobie do głowy uniwersalną zasadę: jeśli nie masz firmowej strony www lub jej wygląd jest mocno odrzucający, to nie masz żadnych szans na skuteczne pozyskiwanie klientów z Internetu. To trochę tak, jakbyś chciał przyciągnąć tłumy kupujących do piekarni, w której za ladą leżałoby czerstwe i spleśniałe pieczywo. To się po prostu nie uda.

Zanim w ogóle zaczniesz rozważać wybór jakichkolwiek metod pozyskiwania klientów online, musisz więc zainwestować w porządną stronę. Porządną, czyli właściwie jaką? Liczy się nie tylko jej wygląd, ale także funkcjonalność, szybkość działania, wartość informacyjna (przyjazne dla czytelników i merytoryczne teksty), przejrzysty układ i atrakcyjna prezentacja oferty.

Pamiętaj!

Jeśli Twoja aktualna strona została stworzona 5 lat temu i od tamtej pory w ogóle się nie zmieniła, to jesteśmy pewni, że nie spełnia ona tych kryteriów – czas więc na solidny redesign.

Firmowa strona internetowa jest wizytówką biznesu. Klient pozyskany przez Internet nie ma innej możliwości zapoznania się z Twoją ofertą i wyrobienia sobie zdania na temat firmy, której w ogóle nie zna. Tutaj nie można więc sobie pozwolić na przesadne oszczędności czy udawanie, że wszystko jest w porządku, choć fakty temu przeczą.

Pozycjonowanie strony, czyli SEO

Możesz mieć najlepszą i najbardziej profesjonalną stronę internetową za miliony monet, ale jeśli nie będą na nią trafiać potencjalni klienci, to nic na tym nie zyskasz.

Czy wiesz, że…

Największa wyszukiwarka na świecie, Google, indeksuje ponad 320 milionów stron internetowych, a przeciętnie co 30 sekund przybywa kolejna witryna?

Co z tego dla Ciebie wynika? Nie ma co owijać w bawełnę: konkurencja jest spora. Nawet jeśli działasz w niszowej branży, to szansa na to, że potencjalni klienci będą od razu trafiać na Twoją firmową stronę www z wyszukiwarki jest czysto iluzoryczna. Właśnie dlatego kolejnym krokiem w stronę pozyskiwania klientów z Internetu jest zainwestowanie w porządne pozycjonowanie strony, popularnie nazywane SEO.

SEO nie ma dobrej opinii, co jest „zasługą” agencji i freelancerów przez lata stosujących różnego rodzaju sztuczki, dzięki którym udawało się umieścić witrynę w TOP 3 Google na najbardziej konkurencyjne frazy bez wielkich nakładów finansowych i relatywnie szybko. Dziś tak się już nie da.

Czego by nie mówić o Google, to ta firma nie lubi, gdy ktoś robi jej sztandarowy produkt w balona. Współczesna wyszukiwarka jest więc coraz bardziej odporna na tzw. Black Hat SEO. Możliwość, aby strona w krótkim czasie znalazła się na szczycie listy wyszukiwania na konkurencyjne frazy przy użyciu tych metod jest bardzo ryzykowna i o ile się uda, to efekty utrzymują się bardzo krótko.

Pozycjonowanie stało się procesem długotrwałym, momentami żmudnym, ale za to znacznie bezpieczniejszym dla właściciela strony i przynoszącym trwałe rezultaty. Podstawą nadal jest linkowanie, jednak Google zwraca baczną uwagę na jakość tych linków. Nie mogą one pochodzić z szemranych stron.

Na znaczeniu zyskało też linkowanie wewnętrzne, co oczywiście wymusza inwestowanie w porządną treść w obrębie strony (aby było do czego linkować). Kluczowe znaczenie dla efektywnego pozycjonowania strony ma jednak…

Content marketing a pozycjonowanie

Na pewno obiło Ci się kiedyś o uszy hasło „Content is King”. Choć dziś trąci już ono myszką, to nadal jest bardzo aktualne. Content marketing przeszedł jednak ewolucję i w zasadzie podzielił się na dwa odłamy:

  • Content marketing wizerunkowy – skupia się na tworzeniu wartościowych, atrakcyjnych treści (nie tylko pisanych) w celu zwiększenia rozpoznawalności marki i budowania jej eksperckiego wizerunku;
  • Content marketing na potrzeby SEO – tutaj kluczowe jest, aby treści tworzone na rzecz marki mogły stanowić jej zaplecze linkowe. Mówimy tutaj przede wszystkim o artykułach sponsorowanych;
content-marketing

Content marketing to obecnie jedna z popularniejszych strategii marketingowych

Oba te odłamy oczywiście mogą współistnieć w ramach jednej strategii, co jest bardzo korzystne, ale wymaga nieco większych nakładów finansowych. Choć może Ci się wydawać, że tworzenie treści na potrzeby Twojej marki jest łatwe i sam sobie „machniesz” te teksty, to w rzeczywistości jest zupełnie inaczej.

Na pisanie artykułów, które ktoś jeszcze z przyjemnością przeczyta, trzeba poświęcić mnóstwo czasu. Nie wspominając już o tym, że wymaga to choćby odrobiny talentu. Nieprzypadkowo na rynku bardzo dobrze radzą sobie wyspecjalizowane agencje content marketingowe, bo zapotrzebowanie na ich usługi jest ogromne.

To musisz wiedzieć

Content marketing bywa nazywany SEO XXI wieku i tak też należy traktować tę strategię. Nie ma mowy o skutecznym, organicznym (czyli zgodnym z zasadami Google) pozycjonowaniu witryny bez wykorzystywania marketingu treści.

Blogowanie

Spokojnie, nie chodzi tutaj o kolejną wyliczankę w stylu „5 sposobów na monetyzację bloga”. Blog śmiało można wykorzystać w biznesie i czerpać z niego wymierne korzyści w postaci pozyskiwania klientów z Internetu. Do rzeczy.

Prowadząc bloga firmowego nie możesz oczywiście liczyć na zyski z reklam czy tzw. influencer marketingu, bo to podważyłoby Twoją zawodową wiarygodność. Znacznie ważniejszy jest tutaj efekt budowania eksperckiej pozycji w branży.

Jeżeli nie będziesz prowadzić bloga firmowego, konkurencja Cię wyprzedzi!

Załóżmy, że masz firmę hydrauliczną. Duża konkurencja, wiele „złotych rączek”, które psują rynek. Pozyskanie klienta z Internetu nie będzie więc takie proste. Jeśli zaczniesz prowadzić blog i publikować na nim porady w stylu: „Jak naprawić cieknącą spłuczkę”, to prędzej czy później zapracujesz sobie na zaufanie Twoich potencjalnych klientów.

Jan Kowalski, który znajdzie taką poradę i z niej skorzysta, w przyszłości potrzebując hydraulika o wiele chętniej zatrudni Ciebie niż konkurencję, bo wie już, że jesteś fachowcem. Tak właśnie działa firmowe blogowanie i naprawdę warto w nie inwestować.

Reklama w Google

Jest to tak obszerny temat, że zasługuje na omówienie w osobnym artykule. Teraz zasygnalizujemy więc tylko, że reklama w wyszukiwarce Google może mieć różne oblicza. Zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązania to:

  • Google Ads (dawne AdWords) – czyli kampania linków sponsorowanych, które wyświetlają się nad, pod i obok organicznych wyników wyszukiwania, przyciągając uwagę użytkowników. Jest to najskuteczniejszy, ale również dość drogi sposób na szybkie pozyskanie klienta z Internetu;
  • Google Moja Firma – czyli popularna wizytówka firmy w Google Maps. To rozwiązanie szczególnie można polecić biznesom lokalnym, które chcą pozyskiwać klientów z Internetu, ale tylko zamieszkujących konkretny obszar (miasto, gminę, województwo);
  • Google Merchant Center – świetne rozwiązanie dla właścicieli sklepów online oraz producentów, które pozwala wyświetlać produkty na szczycie listy wyników wyszukiwania (np. po wpisaniu frazy „sukienka wieczorowa” użytkownikowi wyświetlą się zdjęcia z linkami do konkretnych ofert);

Wszystkie formy reklamy w Google mają dwa wspólnie mianowniki. Po pierwsze: umiejętnie prowadzona kampania przynosi bardzo dobre i szybkie efekty. Po drugie: na reklamę trzeba przeznaczyć solidny budżet, bo z „drobniakami” w kieszeni nie ma sensu nawet zaczynać.

Reklama w mediach społecznościowych

Social media już dawno przestały być niewinną formą rozrywki czy sposobem na zabicie nudy w pracy. Dziś to pełnoprawne platformy marketingowe, agresywnie wykorzystywane przez największe firmy i płotki świata biznesu. Media społecznościowe dają ogromne pole do popisu w zakresie pozyskiwania klientów online. Skoro konto na takim Facebooku mają ponad 2 miliardy ludzi, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możesz założyć, że wśród nich znajdują się też przedstawiciele Twojej grupy docelowej.

Social Media – rób to poprawnie.

Reklama w social media nie jest jednak „samograjem”. W dobie silnej konkurencji zwrócenie uwagi użytkowników jest trudnym zadaniem, które warto jednak powierzyć ekspertom (czytaj: nie córce kolegi, która ciągle siedzi na fejsie).

Rada

Jeśli nie rozumiesz lub nie lubisz mediów społecznościowych, daruj sobie samodzielne prowadzenie działań marketingowych na rzecz Twojej firmy. Przyniosłoby to więcej szkody niż pożytku.

Poznałeś najpopularniejsze, ale też po prostu najlepsze sposoby pozyskiwania klientów z Internetu. Nie musisz wykorzystywać ich wszystkich jednocześnie. Oceń swoje możliwości finansowe i podziel budżet z głową, by mieć szansę na osiągnięcie jak najwyższego ROI, czyli zwrotu z inwestycji w reklamę online. Chcesz poznać inne metody pozyskiwania klientów? Przeczytaj nasz wcześniejszy wpis z 18 poradami jak pozyskać klientów. Możesz również skontaktować się z nami, pomożemy w doborze odpowiednich działań.

Chcesz pozyskać klienta z Internetu? Sprawdź, jak to zrobić nawet przy ograniczonym budżecie
5 (100%) 1 vote
Michał Ptak

Michał Ptak

Praktyk SEO, od 2004 roku zajmuję się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. W 2008 roku założyłem firmę, by móc w pełni pomagać przedsiębiorcom którzy chcą promować swój biznes w wyszukiwarce Google. W 2011 zdobyłem 2 miejsce w ogólnopolskich zawodach pozycjonowania. Na co dzień pomagam zarówno malutkim, nowo-powstającym firmom, jak i dużym o zasięgu krajowym i globalnym. Potrzebujesz skutecznej reklamy w internecie? Napisz do mnie: m.ptak@s90.pl lub zadzwoń: 883-973-824. Chętnie mogę.
By |2019-02-15T16:44:33+00:0012/02/19|Porady|

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Napisz do Nas!
close slider